پیام‌های توییتری ایلان ماسک ارزش «دوج‌کوین» را دو میلیارد دلار افزایش داد

این رمزارز بسیاری از ویژگی‌های نامتمرکز بیت‌کوین را دارد

آقای ماسک اوایل امسال از جف بزوس، موسس آمازون، پیشی گرفت و ثروتمندترین فرد جهان شد-ODD ANDERSEN / AFP

پس از آن که ایلان ماسک، میلیاردر حوزه فناوری، بار دیگر در توییتر پیامی راجع به دوج‌کوین منتشر کرد، ارزش این رمزارز «نه چندان جدی»، بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت.

ارزش هر سکه دوج‌کوین از کمتر از ۰/۰۴ دلار به حدود ۰/۰۶ دلار افزایش یافته به طوری که ارزش کلی آن در بازار از حدود پنج میلیارد دلار به بیش از ۷هفت میلیارد دلار رسیده است.

این رمزارز بسیاری از ویژگی‌های نامتمرکز بیت‌کوین را دارد و در سال ۲۰۱۳ و چهار سال بعد از این اولین رمزارز، پا گرفت ولی در این صنعت نوپا، جنبه سرگرمی داشت.

جکسون پالمر، یکی از پایه‌گذاران دوج‌کوین، در سال ۲۰۱۴ گفت که این رمزارز، «شوخی شخصی» او با جهانیان است و از مردم خواست آن را جدی نگیرند.

جماعتی که  دوروبر دوج‌کوین شکل گرفت، به اوج‌گیری آن کمک کرد و بهای آن از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۵۰ هزار درصد افزایش یافته است.

آقای ماسک که اوایل امسال از جف بزوس، موسس آمازون، پیشی گرفت و ثروتمندترین فرد جهان شد، صبح پنج‌شنبه در حمایت از دوج‌کوین چند پیام در توییتر منتشر کرد و آن را «رمزارز مردم» نامید. او همچنین عکسی فتوشاپی از خود منتشر کرد که در نمایی از فیلم شیرشاه، سگی از نژاد «شیبا اینو» (الهام‌بخش دوج‌کوین) را در دست گرفته است.

او در توییتر پیام داد: «خوش‌ آمدید» و افزود: «نه فرود و نه اوج، فقط دوج» و «برای دوج‌دار شدن لازم نیست گیگاچاد باشید.»

این اولین باری نیست که این میلیاردر عاشق شوخی‌های فضای مجازی، دوج‌کوین را تبلیغ کرده است. او هر بار با این کار، نوسانات چشمگیری در بازار ایجاد می‌کند.

آقای ماسک در جلسه پرسش و پاسخی در برنامه «کلاب‌هاوس» روز یکشنبه، با اشاره به تاثیر حرف‌هایش بر بازار رمزارز گفت که این مطالب را «محض شوخی» منتشر کرده است نه جدی.

مطلب منتشره قبلی او، پیشنهاد استفاده از دوج‌کوین به عنوان واحد پول مریخ بود؛ سیاره‌ای که قرار است ماسک به عنوان رئیس شرکت اسپیس اکس، جامعه‌ای انسانی در آن ساکن کند.

ماسک در این جلسه کلاب‌هاوسی افزود: «روزگار، شوخ است» و شاید سرنوشت خوب دوج‌کوین در نهایت نمونه‌‌ای برای اثبات این گزاره باشد.

او گفت: «اغلب مسخره‌ترین نتایج بیشترین احتمال وقوع را دارند. شاید سرگرم‌کننده‌ترین و پرکنایه‌ترین سرانجام، این باشد که دوج‌کوین در آینده واحد پول کل زمین شود.»

© The Independent

بیشتر از جهان