درخواست ظریف از ژاپن و اتحادیه اروپا: آمریکا را قانع کنید

وزیر خارجه ایران گفت اتحادیه اروپا در فراهم کردن بستر بازگشت واشنگتن و تهران به برجام مسئول است

جواد ظریف به آمریکا هشدار داد «پنجره فرصتی که برای حل بن‌بست گشوده شده، به زودی بسته خواهد شد» - HANDOUT / RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

وزیر امور خارجه ایران گفت به یک رسانه ژاپنی گفت که امیدوار است ژاپن و اتحادیه اروپا رئیس جمهور جدید ایالات متحده جو بایدن را متقاعد کنند که تحریم‌های فلج کننده اقتصادی که دونالد ترامپ علیه تهران اعمال کرده را بردارد.

اظهارات محمدجواد ظریف در مصاحبه روز یکشنبه با خبرگزاری کیودو ژاپن به نظر می‌رسد با هدف تسریع در تصمیم دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای 2015 و ازسرگیری گفتگو با ایران است.

ظریف در این مصاحبه ژاپن را دوست قدیمی ایران خواند و به روابط خوب این کشور با ایالات متحده اشاره كرد و گفت: «ما انتظار داریم كه ژاپن به عنوان یك دوست عمل كند، به ویژه وقتی كه صحبت از قوانین بین المللی باشد.

او اقدام به خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷ را غیرقانونی خواند و افزود: «با توجه به این كه ایالات متحده قوانین بین‌المللی را نقض می‌كند، بهترین نقشی كه ژاپن می‌تواند ایفا كند این است كه به آمریكایی‌ها نشان دهد كه ژاپن تصمیمات غیرقانونی آنها را اجرا نخواهد كرد.»

ظریف از دولت جدید نخست وزیر یوشیهیده سوگا، که در سپتامبر گذشته به قدرت رسید، خواست که دارایی‌های ایران را که به دلیل تحریم‌های آمریکا در بانک‌های ژاپن بلوکه شده، آزاد کند.

به گفته ظریف، دارایی‌های بلوکه شده در ژاپن و کره‌جنوبی در کل نزدیک به 10 میلیارد دلار است. سهم ژاپن، که عمدتا درآمد حاصل از صادرات نفت خام به ژاپن است، مبلغی کمتر از سه میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

ظریف گفت که بودجه بلوکه نشده می‌تواند برای تهیه دارو و غذا از جمله واکسن کرونا استفاده شود.

درباره نقش اتحادیه اروپا، ظریف بر مسئولیت ژوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در فراهم کردن ترتیبات بازگشت به تعهدات توافق هسته‌ای توسط واشنگتن و تهران تأکید کرد.

اما وزیر امور خارجه ایران مذاکرات مستقیم با دولت بایدن را رد کرد و ادامه داد: «آقای بورل می‌تواند با مشورت با ایران و ایالات متحده محدوده زمانی را تعیین کند. روشن است که ایالات متحده ابتدا باید قدم‌هایی را بردارد.»

او گفت: «وقتی واشنگتن گام های خود را بردارد و ما نتیجه آن را مشاهده كتیم، می‌توانیم بلافاصله (گام‌های) خودمان را برداریم، و این بر عهده بورل است كه این مراحل را زمان‌بندی كند.»

با روی کار آمدن دولت بایدن در اول بهمن‌ماه، امیدهایی به بهبود روابط ایالات متحده و ایران ایجاد شده است، روابطی که در دوران ترامپ تا آستانه جنگ وخیم شد. اما تاکنون هر دو طرف بر شروع از سوی طرف دیگر اصرار دارند.

طرف آمریكایی می‌خواهد ایران، كه غنی سازی اورانیوم را برخلاف تعهدات خود در توافقنامه ۲۰۱۵ افزایش داده است، تطابق كامل با آن را از سر بگیرد.

همچنین آمریکا می‌خواهد از این توافق به عنوان بستری برای مذاکره در مورد توافق‌های بعدی استفاده کند تا نگرانی‌هایی همچون برنامه موشک بالستیک ایران رفع شود.

با این حال، ظریف گفت که مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای امکان‌پذیر نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او هشدار داد که پنجره فرصتی که برای حل بن‌بست گشوده شده، به زودی بسته خواهد شد زیرا مجلس ایران ۲۱ فوریه را به عنوان روز پایان بازرسی‌های آژانس انرژی اتمی تعیین کرده است.

ظریف از تیم بایدن خواست که به سرعت در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران یا ادامه شیوه ترامپ و لغو نکردن سریع تحریم‌ها تصمیم بگیرد. وزیر امور خارجه ایران گفت: «قانونی که توسط مجلس تصویب شده لازم‌الاجراست.»

ظریف گفت که پس از بسته شدن این پنجره، ایران اورانیوم غنی‌شده بیشتری تولید کرده و توسعه اتمی خود را تقویت می‌کند.