شرکت ۳۰۰ کودک ۶ ساله در اولین آزمایش واکسن کرونا در گروه سنی کودکان

دانشگاه آکسفورد اعلام کرده است که این آزمایش، اولین آزمایش آن‌ها در گروه سنی ۶ تا ۱۷ سال است

واکسن آکسفورد یکی از سه واکسنی است که در حال حاضر برای استفاده در بزرگسالان در بریتانیا تأیید شده است- Adrian DENNIS / AFP

 به عنوان بخشی از آزمایش‌های بالینی جدید برای مطالعه کارایی واکسن آکسفورد-آسترازنکا برای ویروس کرونا در افراد زیر ۱۸ سال، قرار است این واکسن به شماری کودک ۶ ساله تزریق شود.

در اولین تلاش جهانی برای ارزیابی اثربخشی این واکسن در ایجاد ایمنی در بدن کودکان، قرار است حدود ۳۰۰ داوطلب بین شش تا ۱۷ سال در این آزمایش شرکت کنند.

اندرو پولارد، استاد عفونت و ایمنی کودکان در دانشگاه آکسفورد و محقق اصلی این آزمایش، گفت: «گرچه ویروس کرونا تأثیر چندانی بر روی اکثر کودکان ندارد و بعید است آنان با این عفونت بیمار شوند، اما ایجاد ایمنی در کودکان و نوجوانان همچنان مهم است، زیرا همان شمار اندکی که ممکن است که بر اثر کرونا بیمار شوند، این‌گونه ایمنی خواهند داشت.»

«این آزمایش جدید درک ما را از اثربخشی ویروس کرونا به گروه‌های سنی جوان‌تر، گسترش می‌دهد.»

اولین دور واکسیناسیون برای این آزمایش قرار است در دو هفته آینده انجام شود. حداکثر ۲۴۰ کودک واکسن را دریافت خواهند کرد و به بقیه برای فراهم شدن امکان مقایسه اثر خالص واکسن کرونا، واکسن مننژیت تزریق خواهد شد.

چند روز پیش از اعلام این خبر، پروفسور جاناتان ون-تام، معاون رئیس مشاوره پزشکی دولت بریتانیا، اعلام کرده بود که آزمایش‌های «متعددی» برای تولید واکسن‌های مناسب برای کودکان در دست انجام است و «کاملاً امکان‌پذیر است» که برخی از آنها تا پایان سال مجوز بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشگاه آکسفورد اعلام کرده است که این آزمایش، اولین آزمایش آن‌ها در گروه سنی ۶ تا ۱۷ سال است. این گزارش می‌گوید که آزمایش‌های دیگری قبلاً آغاز شده بوده‌اند، اما فقط بر روی اندازه‌گیری اثربخشی واکسن در افراد ۱۶ و ۱۷ ساله تمرکز داشت‌اند.

رین سونگ، متخصص اطفال و متخصص بالینی در گروه واکسن آکسفورد، گفت: «فراتر از علایم بیماری و نشانه‌های حاد که در میان کودکان نادر است، همه‌گیری کرونا تأثیر منفی عمیقی بر آموزش، رشد اجتماعی، و بهزیستی عاطفی کودکان و نوجوانان داشته است.»

«بنابراین مهم است که داده‌های لازم درباره پاسخ ایمنی به واکسن کرونا در این گروه‌ سنی جمع‌آوری شود، تا این‌گونه بتوان با گسترش برنامه‌های واکسیناسیون در آینده نزدیک به این گروه سنی، آن‌ها را نیز از ایمنی در برابر ویروس بهره‌مند کرد.»

کالج سلطنتی اطفال و بهداشت کودکان در مقاله‌ای گفته است که شواهدی وجود دارد که کرونا می‌تواند باعث مرگ و بیماری شدید در کودکان شود، اما آن موارد نادر است.

در آن مقاله آمده است: «اکنون شواهد به صراحت نشان می‌دهد که کرونا در کودکان در مقایسه با سالمندان اثرات به مراتب محدودی‌تری در قالب مرگ‌ومیر دارد.»

«برخی شواهد نیز وجود دارد که نشان می‌دهد احتمال ابتلای کودکان به این عفونت کمتر است. گرچه هیچ شواهدی مبنی بر آلودگی بیشتر آنها نسبت به بزرگسالان در دست نیست، اما نقش کودکان در انتقال ویروس، هنگامی که ویروس وارد بدن‌شان می‌شود، هنوز نامشخص است.»

واکسن آکسفورد یکی از سه واکسنی است که در حال حاضر برای استفاده در بزرگسالان در بریتانیا تأیید شده است. دو واکسن دیگر شامل واکسن فایزر-بیونتیک و واکسن مدرنا است.

© The Independent

بیشتر از جهان