جلسه‌ «خشک و غیردوستانه» ترامپ و پنس پس از حمله به ساختمان کنگره

جرد کوشنر که به همراه ایوانکا ترامپ این جلسه را ترتیب داده بود آن را به مذاکرات صلح خاورمیانه تشبیه کرده‌ است

گفته شده این جلسه را ایوانکا ترامپ و جردکوشنر ترتیب داده بودند-  Drew Angerer/Getty Images/AFP

پنج روز پس از حمله به ساختمان کنگره که در آن برخی معترضان، شعار کشتن مایک پنس را سر دادند، رئیس‌جمهور وقت و معاون او منتظر فرصتی بودند تا برای حل‌وفصل مسائل، در دفتر ریاست‌جمهوری جلسه‌ای تشکیل دهند.

منابع آگاه به واشینگتن پست گفتند که این جلسه، «بسیار خشک و رسمی» بوده و جرد کوشنر که به همراه ایوانکا ترامپ این جلسه را ترتیب داده، آن را به مذاکرات صلح خاورمیانه تشبیه کرده‌ است.

پنس بارها به آقای ترامپ گفته بود که به عنوان مقامی تشریفاتی در مراسم تایید آرا در کنگره، نمی‌تواند نتایج انتخابات را نپذیرد، اما ترامپ چه به طور خصوصی و چه در ملأعام به آقای پنس اصرار کرده بود نتایج را قبول نکند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ در سخنرانی پیش از حمله حامیانش به ساختمان کنگره، از معاون خود خواست هرطور شده این کار را بکند. با این حال بر اساس گزارش‌ها، آقای پنس همچنان به رئیس‌جمهور وفادار است.

آقای ترامپ پیش از شورش گفت: «مایک پنس! امیدوارم در دفاع از قانون اساسی کشورمان و به خاطر منافع مملکت به پا خیزی. اگر این کار را نکنی خیلی از تو ناامید خواهم شد. دارم همین الان به تو می‌گویم چون خبرهای خوبی به گوشم نرسیده است.»

استیسی پلسکت، از دادستان‌های استیضاح هفته پیش در جلسه سنا، گفت که با ورود جمعیت به ساختمان کنگره، برخی شعار داده‌اند: «مایک پنسِ خائن اعدام باید گردد!» او افزود: «جمعیت به خاطر میهن‌پرستی آقای پنس دنبالش می‌گشتند چون معاون رئیس‌جمهور درخواست رئیس‌جمهور را رد کرده و نتایج انتخابات را پذیرفته بود.»

شاید رئیس‌جمهور می‌دانست معاونش در خطر است اما بنا بر گزارش‌های رسیده، به او تلفن نکرده و جویای حالش نشده است. در جریان این حمله، رئیس‌جمهور با تامی توبرویل، سناتور آلابامایی صحبت کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که او به رئیس‌جمهور گفته است: «آقای رئیس‌جمهور همین الان معاون رئیس‌جمهور را بیرون بردند. من هم باید بروم.»

۱۱ دقیقه بعد، رئیس‌جمهور سابق با حمله مجدد به آقای پنس توییت کرد: «مایک پنس جرئت نداشت آنچه را که به صلاح مملکت و قانون اساسی ما است انجام دهد.»

با وجود خطاهای رئیس‌جمهور، آقای پنس تاکنون از محکوم کردن اعمال او در ملأعام خودداری کرده است. بر اساس گزارش‌ها و به گفته نزدیکان پنس که با روزنامه پست مصاحبه کردند، آقای پنس در محافل خصوصی هم، مقصر را اطرافیان آقای ترامپ معرفی کرده است که درباره دزدی آرا به او اطلاعات غلط دادند تا اوضاع را بر هم بزنند.

آقای ترامپ تلاش‌ها برای شهادت گرفتن از پنس در جلسه استیضاح سنا را خنثی کرد. با این حال دادستان‌ها همچنان می‌توانند آقای پنس را برای شهادت دادن فرا بخوانند. تا آن زمان، فرماندار سابق ایندیانا، ضمن تعمق در آینده سیاسی خود که به عقیده برخی می‌تواند شامل نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ هم باشد، می‌کوشد خود را از هیاهو دور نگه دارد.

پس از حمله به ساختمان کنگره، او و آقای ترامپ دقایقی با هم صحبت کردند و پس از پایان دوره، آقای پنس برای گذراندن تعطیلات به جزایر ویرجین ایالات‌متحده رفت و اعلام کرد قصد دارد پادکستی به راه اندازد.

© The Independent