لاشه کوسه نهنگ هشت متری در هرمزگان به گِل نشست

این نهنگ احتمالا بر اثر گیرافتادن در تور لنج‌های صیادی تلف شده است

کوسه‌نهنگ یکی از بزرگ‌ترین گونه‌های کوسه در آب‌های خلیج‌فارس است- عکس از سازمان محین زیست هرمزگان

روابط‌عمومی سازمان حفاظت از محیط‌‌زیست هرمزگان اعلام کرد لاشه یک کوسه نهنگ یا کولی‌کر را در نوار ساحلی منطقه حفاظت شده تیاب و میناب مشاهده کرده است.

صمصام‌پور رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان میناب در این باره گفت: «یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان میناب در پی گشت و کنترل در حوزه استحفاظی خود در آن شهرستان لاشه کوسه نهنگ یا کولی کر را در نوار ساحلی منطقه حفاظت شده تیاب و میناب مشاهده کرده است.»

این مقام مسئول در سازمان محیط‌زیست گفته است: «علت تلف شدن این نهنگ نامشخص است و باتوجه‌به ظاهر جسمی سالم، احتمال تلف شدن آن براثر گیرافتادن در تور لنج‌های صیادی و خفگی بسیار بالاست.»

او همچنین گفت بیومتری و تحقیق از این نهنگ هشت متری همچنان ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوسه‌نهنگ یکی از بزرگ‌ترین گونه‌های کوسه در آب‌های خلیج‌فارس است. این‌گونه که در خلیج‌فارس جزء گونه‌های در معرض خطر انقراض است، معمولاً نسبت به محیط اطراف خود و حتی صداها بی‌تفاوت است و به همین دلیل به آن «کولی کر» می‌گویند.

زیستگاه اصلی کوسه نهنگ آب‌های نواحی حاره و زیر حاره است. این نوع کوسه در سواحل اسکاتلند و فیلیپین و در آب‌های خلیج‌فارس، دریای عمان، اقیانوس‌های هند و اطلس و قسمتی از اقیانوس آرام نیز یافت می‌شوند.

سال‌های ۹۳.۹۴ و ۹۵ نیز اخباری در خصوص مشاهده لاشه نهنگ‌هایی از گونه‌های منحصربه‌فرد در سواحل جنوبی منتشر شده است. مهرماه سال ۱۳۹۳ لاشه گونه نایابی از نهنگ عظیم الجسه در سواحل بحرکان شهرستان ماهشهر مشاهده شد که بر اثر گرفتار شدن در تور صیادان تلف شده بود. اسفندماه همان سال لاشه نهنگ ۱۳ متری در سواحل روستای شیرینوی عسلویه دیده شد که در اثر برخورد با پروانه یک شناور تلف شده بود.

شهریورماه ۱۳۹۴ نیز لاشه نهنگی ۱۳ متری از گونه «براید» با هشت تن وزن در بندر دیر مشاهده شد که در اثر برخورد با کشتی تلف شده بود. اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ نیز سازمان محیط ‌زیست لاشه نهنگی ۱۰ متری از همین گونه را  که در سواحل قشم به دلایل نامعلوم به‌گل‌نشسته بود مشاهده کرد.

بیشتر از جهان