عمان: کانال مستقیم دیپلماتیک بین ایران و آمریکا هنوز باز است

«مسقط هم با تهران و هم با واشنگتن روابط خیلی خوبی دارد و آماده است در صورت نیاز کمک کند»

وزیر خارجه عمان همچنین تاکید کرد که عمان به صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها بر اساس «راه حل دو کشوری» متعهد است- MAZEN MAHDI / AFP

وزیر امور خارجه عمان روز پنجشنبه با بیان این که کشورش آمادگی دارد در صورت نیاز بین ایران و ایالات متحده میانجی‌گری کند، گفت که کانال‌های دیپلماتیک بین تهران و واشنگتن هنوز باز است و دلیلی وجود ندارد که آن کانال‌ها دوباره فعال نشوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بدر البوسعیدی در نشست مجازی اندیشکده «شورای آتلانتیک» درباره احتمال میانجی‌گری عمان بین ایران و آمریکا گفت، «مسقط هم با تهران و هم با واشنگتن روابط خیلی خوبی دارد و آماده است در صورت نیاز کمک کند.»

وی درباره تلاش‌ها برای مذاکره ایران و آمریکا بر سر توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ و بازگشت به تعهدات خود گفت، «من اعتقاد دارم کانال‌های مستقیم بین تیم‌های سیاست خارجی واشنگتن و ایران باز هستند. من دلیلی نمی‌بینم آن کانال‌ها نتوانند بار دیگر فعال شوند.»

سلطان‌نشین عمان، در مقایسه با دیگر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، در طول چهار دهه گذشته روابط خوبی با نظام جمهوری اسلامی داشته است و چندین بار نقش میانجی را بین ایران و ایالات متحده در موارد مورد اختلاف بین دو کشور ایفا کرده است.

تهران و شش قدرت جهانی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در تیر ۱۳۹۴ برای اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای ایران به توافق رسیدند، اما آمریکا حدود سه سال بعد از آن خارج شد و ایران در واکنش به آن تعهدات هسته‌ای خود را نادیده گرفت.

روابط با اسرائیل

وزیر خارجه عمان در بخش دیگری از اظهارات خود، در مورد توافق‌های اخیر برخی کشورهای عرب منطقه با اسرائیل برای عادی‌سازی روابط گفت، «ما از سطح کنونی روابط‌مان با اسرائیل، که کانال‌های ارتباطی متناسب را شامل می‌شود، رضایت داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بدر البوسعیدی در ادامه تاکید کرد که عمان به صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها بر اساس «راه حل دو کشوری» متعهد است.

امارات متحده عربی و بحرین، دو همسایه عمان، پیشتر در ماه اوت اعلام کردند برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، با میانجیگری دولت سابق آمریکا، به توافق رسیده‌اند. سودان در ماه اکتبر و مراکش در ماه دسامبر نیز توافق مشابهی را با اسرائیل امضا کردند.

اردن و مصر، سال‌ها پیش از این چهار کشور اسرائیل را به رسمیت شناخته بودند. از تاسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸، بیشتر کشورهای عرب و مسلمان منطقه از به رسمیت شناختن اسرائیل خودداری کرده و آن را مشروط به صلح با فلسطینی‌ها کرده بودند.

راه حل دو کشوری سال‌ها پیش از سوی جامعه بین‌المللی برای پایان دادن به مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها مطرح شد. بر اساس آن، دو کشور مستقل اسرائیلی و فلسطینی بین دریای مدیترانه و کرانه باختری رود اردن به صورت صلح‌آمیز در کنار هم خواهند بود.