آیا چین در ابتدا شیوع ویروس کرونا را پنهان کرد؟

ظن هیات اعزامی سازمان بهداشت جهانی به چین مبنی بر وجود بیش از ۹۰ مورد ابتلا به کرونا در این کشور قبل از دسامبر ۲۰۱۹

تیم سازمان بهداشت جهانی اینک برای کشف ریشه‌های همه‌گیری کرونا، در ماموریت چین به سر می‌برد- REUTERS/Carlos Garcia Rawlins

محققان سازمان بهداشت جهانی در ووهان  با اعلام این  خبر که دو ماه قبل از شناسایی ویروس جدید کرونا در اواخر سال ۲۰۱۹، بیش از ۹۰ نفر علائمی مشابه را تجربه کرده‌اند، انجام مطالعات بیشتر درباره این موضوع را خواستار شدند.

تیم سازمان بهداشت جهانی اینک برای کشف ریشه‌های همه‌گیری کرونا، در ماموریت چین به سر می‌برد. این تیم برای انجام ماموریت خود، پرونده‌ پزشکی بیش از ۲۳۰ موسسه در استان هوبئی را از مقامات چینی دریافت کرده‌‌اند. واشنگتن‌پست گزارش داد که از این تعداد، ۹۲ مورد شامل ذات‌الریه یا سایر علائم مرتبط با کرونا هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای این تیم از چین خواسته‌اند تا «مطالعات بیشتری» روی نمونه‌های خون جمع‌آوری شده در سال ۲۰۱۹ انجام شود. هیئت متخصص چینی، پیش‌تر گفته بود که بیش از دوسوم نمونه‌های پادتن کرونا را ندارند. تیم سازمان بهداشت جهانی معتقد است که رد پادتن‌ها با گذشت زمان کاهش یافته است.

به نقل از دکتر پیتر بن امبارک، یک دانشمند ایمنی موادغذایی که رهبری تیم اعزامی سازمان بهداشت جهانی را بر عهده دارد، تقریبا یک سوم از افرادی که این علائم را داشتند، یا فوت کرده‌اند و یا حاضر به آزمایش نیستند. وی گفت: «این اعداد آن‌چنان مهم نیست. آنچه مهم است این است كه ما واقعا نمی‌دانیم آزمایش سرولوژی برای شناسایی پادتن‌های ویروس کرونا بیش از یک سال پس از عفونت، تا چه اندازه قابل اعتماد است.»

فابیان لندرتز، یک میکروبیولوژیست که عضو هیئت اعزامی است، گفت که احتمال یافتن پادتن با مرور زمان کم می‌شود.

چین ادعاهای خود مبنی بر این که شیوع  کرونا از جای دیگری آغاز شده و چین با موفقیت آن را کنترل کرده و قبل از دسامبر ۲۰۱۹ هیچ موردی از کرونا در ووهان وجود نداشته، را تکرار کرده است.

در کشورهای دیگر مانند ایالات‌متحده آمریکا و ایتالیا موارد متعددی از ابتلا به کرونا قبل از دسامبر ۲۰۱۹ یافت شده است. اگر ۹۲ موردی که مورد ظن سازمان بهداشت جهانی است، موارد ابتلا به کرونا باشند، موفقیت بزرگی در درک منشا ویروس کرونا به شمار خواهد رفت.

© The Independent

بیشتر از جهان