نانوموادی که جلوی آفتاب را می‌گیرد؛ سرمایش ساختمان‌ها بدون نیاز به برق

گرمایش خورشیدی و سرمای تابشی در یک سامانه بدون نیاز به برق، حفظ می‌شود

این روش، نیاز بشر به سوخت‌های فسیلی برای گرمایش و سرمایش را کاهش می‌دهد - pixabay

محققان برای سرمایش ساختمان‌ها، روشی بدون نیاز به برق را ابداع کرده‌اند که همزمان انرژی حرارتی خورشید را برای مصارف آتی ذخیره می‌کند.

تیمی از دانشگاه بوفالو توانستند با استفاده از نانومواد ضدآفتاب، و با روشی که سرمای تابشی آسمان نامیده می‌شود، قدرت روش خنک‌کننده منفعل (Passive cooling) را افزایش دهند. محققان می گویند این سامانه می‌تواند در نهایت به شکل و مقیاسی بزرگتر مورد استفاده قرار گیرد تا سقف‌ها را پوشش دهد و از نیاز بشر به سوخت‌های فسیلی برای گرمایش و سرمایش بکاهد.

 شاوکین گان، استاد مهندسی برق و سرپرست این پژوهش، می‌گوید: «در زندگی روزمره ما نیاز بسیاری برای گرمایش و سرمایش وجود دارد، به خصوص سرمایش در جهانی که گرمتر می‌شود. این مهم است که تجهیزات ما انرژی خورشیدی ورودی را به آسانی هدر ندهند، این روش می‌تواند هم گرمایش خورشیدی و هم اثرات سرمای تابشی در یک سامانه را بدون نیاز به برق، حفظ کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آزمون‌های شرایط آزمایشگاهی، این روش سازگار با محیط زیست، با قرار گرفتن مستقیم در برابر نور خورشید، دمای داخل را بیش از ۱۲ درجه سانتیگراد کاهش داد. این سامانه، همزمان انرژی خورشیدی کافی برای گرم کردن آب تا ۶۰ درجه سانتیگراد را نیز فراهم کرد. 

این سیستم در حال حاضر فقط ۷۰ سانتیمتر مربع و شامل دو آینه ساخته شده از لایه های نازک نقره و سیلیکون دی‌اکسید است. سامانه با تبدیل امواج نزدیک به فروسرخ و مرئی به گرما کار می‌کند در حالی که امواج فروسرخ یا همان مادون قرمز میانی به یک ساطع کننده در وسط دو آینه هدایت می‌شوند تا حرارت را پراکنده کنند. 

لیو زاو، یکی از نویسندگان این مقاله، می‌گوید: «یکی از نوآوری‌های کلیدی سیستم ما، قابلیت جدا کردن و حفظ گرمایش خورشید و سرمای تابشی با دو قسمت مجزا در یک سیستم واحد است. در مدت شب، سرمای تابشی آسان است زیرا ما ورودی انرژی خورشیدی نداریم؛ از این رو تابش‌های حرارتی خارج می شوند و ما به سادگی سرمای تابشی را تشخیص می‌دهیم. اما در هنگام روز، سرمایش به نوعی یک چالش است زیرا خورشید می‌تابد. در چنین شرایطی، شما باید راهکاری برای پراکنده کردن گرمای خورشید از محلی که می‌خواهید سردش کنید بیابید.»

آزمایشگاهی که انجام این روش را برعهده دارد، پیش از این یک سامانه مخروطی شکل طراحی کرده بود که بدون نیاز به برق، خنک‌سازی شهرهای شلوغ را ممکن می‌کرد و آن‌ها در آخرین نمونه پیشرفت خود از آن استفاده می کردند. این پژوهش این هفته در مجله علمی «سل ریپورتز فیزیکال ساینس» منتشر شده است. 

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی