واکنش به شعار «مرگ بر روحانی»: خلیفه‌کشی را پایانی نیست

نزدیکان رئیس‌جمهوری اسلامی می‌گویند شعارهای مرگ بر روحانی، خودجوش نبوده و این کار، بازی با آتش است.

تعدادی از معاونان حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی و نیز چهره‌های نزدیک به او، به شعارهایی که روز پنجشنبه در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی علیه وی سرداده شد، واکنش نشان داده‌اند و گفته‌اند چنین اقداماتی تنها به حسن روحانی محدود نخواهد ماند و دامنه آن کل نظام را خواهد گرفت.

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، علیرضا معزی، معاون ارتباطات و حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری از جمله کسانی هستند که با انتشار توییت‌هایی، از سرداده شدن شعار «مرگ بر روحانی» در مراسم ۲۲ بهمن انتقاد کرده‌اند و این کار را به رقبای جناحی حسن روحانی در میان اصولگرایان نسبت داده‌اند.

در ویدیوهایی که روز گذشته منتشر شد، در اصفهان گروهی از موتورسواران، که به نیروهای بسیجی و مدافع اصولگرایان شباهت دارند، در حالی که پرچم های جمهوری اسلامی را با خود حمل می‌کنند در پاسخ به شعارهای «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا»، شعار « مرگ بر روحانی» می‌دهند.

محمود واعظی در واکنش به این شعارها نوشته است:« همه باید بدانیم که اگر با عاملان این اقدام کاملا سازمان‌یافته برخورد قانونی نشود و با عناوین ناموجهی همچون «خودسر» به آنها آزادی عمل داده شود،‌ تبعات اقدامات اینچنینی در آینده غیرقابل کنترل خواهد بود.»

با این حال، او از نهادی که این اقدام را سازمان داده نام نبرده است و روشن نیست که دقیقا از چه کسی می‌خواهد که با شعاردهندگان برخورد کند.

حسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی هم در توییتی هشدار داده که «در شرایط حساس سیاست خارجی، آتش‌بازی با احساسات عمومی عواقب دردناکی دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرفداران حسن روحانی، رقبای اصولگرا را متهم می‌کنند که در دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ با تجمع و سردادن شعار علیه حسن روحانی، زمینه‌ساز اعتراضاتی شدند که دامنه آن غیرقابل مهار شد و کلیت نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار داد.

علیرضا معزی، معاون ارتباطات رئیس جمهوری هم در رشته توییت‌هایی، ویدیوهای منتشر شده را «تصویر زشت و شرم‌آور»ی خوانده که به گفته او، «سزاوار ۲۲ بهمن نبود.»

او نوشته، به نظر نمی‌رسد هتاکی‌ها به رئیس جمهوری از تریبون‌ها و تلویزیون تا موتورسواران راهپیمایی ۲۲ بهمن، اتفاقی و خودسرانه باشد و تکرار این هتاکی‌ها، نشان دهنده «اراده جریانی مدعی است که سرپیچی و سرکشی را به عنوان یک کنش برگزیده است.»

عباس آخوندی، وزیر پیشین راه وشهرسازی هم این شعارها را مصداق «خلیفه‌کشی» دانسته و با این هشدار که «چنانچه خلیفه کشی باب شود، این راه را پایانی نیست»، از نمایندگان مجلس و از جمله نمایندگان اصفهان خواسته این اتفاق را محکوم کنند.

با این حال، عباس مقتدایی خوراسگانی، نماینده اصفهان در مجلس در واکنش گفته است: «این رخداد مربوط به یک جریان کلی راهپیمایی نیست و در حال حاضر همه باید به فکر وحدت و پیشبرد امور کشور باشیم. شاید این موضوع در قالب شوخی بوده است.»