پیام گرتا تونبرگ در مورد بحران آب و هوا: «وقت شورش است»

«در بحث بقا هیچ چیز مبهمی وجود ندارد»

Lionel BONAVENTURE / AFP

گرتا تونبرگ، کنش‌گر محیط زیست، مقاله‌ای را برای آلبوم جدید گروه «۱۹۷۵» (The 1975) ضبط کرده است. اسم آلبوم جدید این گروه «نکاتی بر وضع مشروط» (Notes on a Conditional Form) است.

این نوجوان ۱۶ ساله سوئدی به صدایی پیشگام در مبارزه علیه تغییرات جوی تبدیل شده است. او سال گذشته در اعتراض به تغییرات جوی، به مدت سه هفته هر روز پس از ساعات مدرسه جلو پارلمان سوئد (ریکسداگ) تحصن می‌کرد و از دولت می‌خواست که در راستای پیمان پاریس در مورد آب‌وهوا، انتشار کربن را کاهش دهد.

تونبرگ در مقاله‌ای که در پس‌زمینه‌ای از موسیقی نواخته شده توسط گروه مذکور دکلمه کرده است، خواستار «نافرمانی مدنی» شده و اعلام کرده است که «وقت شورش است».

او در این پیام صوتی که در شب ۲۵ ژوئیه منتشر شد، می‌گوید، «در بحث بقا هیچ چیز مبهمی وجود ندارد. ما اکنون در ابتدای یک بحران جوی و زیست‌محیطی هستیم. باید واقعیت را آن‌گونه که هست نشان دهیم: وضعیت اضطراری است».

تونبرگ می‌افزاید: «ما هر روز حدود صد میلیون بشکه نفت مصرف می‌کنیم. هیچ سیاستی برای تغییر این وضعیت وجود ندارد. هیچ قاعده‌ای برای نگه‌داشتن این نفت در زمین وجود ندارد، بنابراین دیگر نمی‌توانیم از طریق بازی کردن با این قواعد جهان را نجات دهیم، چون قوانین باید تغییر کنند، همه چیز باید تغییر کند، و همین امروز باید شروع کنیم».

آلبوم «نکاتی بر وضع مشروط» هم‌زمان با آخرین آلبوم گروه «۱۹۷۵»، به اسم «تحقیق مختصر در روابط آنلاین»، که نوامبر سال گذشته منتشر شد و مورد استقبال عمومی قرار گرفت، ضبط شده است.

طبق برنامه تعیین شده، آلبوم «نکاتی بر وضع مشروط» در ماه اوت منتشر خواهد شد. بنابر درخواست تونبرگ، درآمد حاصل از فروش این ترانه به گروه «شورش علیه انقراض» داده خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از جهان