بنیامین نتانیاهو: نباید به برجام بازگشت

نخست‌وزیر اسرائیل از منتقدان سرسخت برجام است

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل- Maya Alleruzzo / POOL / AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل، روز یکشنبه در یک پیام آشکار به جو بایدن،‌ رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفت که نباید به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران، که دونالد ترامپ آن را کنار گذاشته بود، بازگشت.

جو بایدن که از بیستم ژانویه کار خود را آغاز می کند، می‌گوید در صورتی که ایران به تعهدات خود در برجام بازگردد، دوباره به این توافق خواهد پیوست و با متحدان خود «برای تقویت و گسترش این توافق، و در عین حال محدود کردن و عقب راندن سایر فعالیت های بی ثبات کننده ایران» همکاری خواهد کرد.

این خبرگزاری بریتانیایی در ادامه می‌نویسد، اما این توافق که دونالد ترامپ آن را در سال ۲۰۱۸ کنار گذاشت، نه برنامه‌های موشکی بالستیک ایران را محدود کرد و نه جلوی حمایت این کشور از «شبه نظامیان» در عراق، لبنان،‌ سوریه و یمن را گرفت؛ حمایتی که واشینگتن آن را عامل بی‌ثباتی خاورمیانه به شمار می‌آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتانیاهو در سخنرانی خود در جنوب اسرائیل گفت: «نباید به توافق هسته ای ایران بازگشت. ما باید به یک سیاست سازش‌ناپذیر پایبند باشیم تا مطمئن شویم که ایران سلاح هسته‌ای تولید نمی کند».

وی مستقیما به نام جو بایدن اشاره ای نکرد، اما اظهارات نتانیاهو در رسانه های اسرائیلی به عنوان پیامی به رئیس جمهوری آینده ایالات متحده، در راستای عدم بازگشت به توافق هسته ای ایران ،‌ تفسیر شد.

نتانیاهو از مخالفان سرسخت توافقنامه سال ۲۰۱۵ بود و همان سال در خطاب به کنگره آمریکا ، آن را توافق «بسیار بد» خواند که باعث شد تا روابط وی با باراک اوباما، رئیس جمهور دموکرات قبل از دونالد ترامپ، بیش از پیش تیره و تار شود.

قدرت های اروپایی طرف این توافق، در کنار کشورهای روسیه و چین، تلاش کرده اند که این توافقنامه حفظ شود، در حالی که فشار ایالات متحده برای تحریم های گسترده علیه ایران به دلیل نقض برجام وجود داشته است و همین عامل، دلیل خروج واشینگتن از برجام اعلام شده است.