منابع حقوق بشری کردستان: کشته شدن یک شهروند کرد زیر شکنجه

«مهرداد طالشی به اتهام مشکوک حمل مواد مخدر بازداشت شده بود»

مهرداد طالشی - عکس از تارنمای سازمان حقوق بشری هه‌نگاو

گروه‌های حقوق بشری در ایران طی روزهای گذشته از بازداشت شهروندان کرد ابراز نگرانی کرده‌اند

منابع حقوق بشری می‌گویند یک جوان ۲۱ ساله کُرد، اهل شهرستان دیواندره بعد از سه روز شکنجه توسط نیروهای امنیتی در تهران کشته شده‌است.

به گزارش پایگاه خبری سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز ۱۳ بهمن ماه نیروهای امنیتی تهران در مترو بازار تهران «مهرداد طالشی» ۲۱ ساله و اهل شهرستان دیواندره را به همراه فرد دیگری بازداشت کرده‌اند.

به گزارش هه‌نگاو، خانواده آفای طالشی گفته‌اند که  ساعت ۱۰ شب همان روز مهرداد طالشی به آگاهی شاپور منتقل شده و همانجا زیر شکنجه به قتل رسیده به طوری که آثار ضرب و شتم بر روی سر و گردن وی کاملاً مشهود بوده است.

هویت و سرنوشت فردی که همراه مهرداد طالشی دستگیر شده‌است هنوز مشخص نیست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سازملن حقوق بشری هه‌نگاو، مهرداد طالشی به جرم «مشکوک به حمل مواد مخدر» همراه با فرد دیگری بازداشت شده‌است.

یک فرد نزدیک به خانواده آقای طالشی به هه‌نگاو گفته‌ که مهرداد طالشی هیچگونه سابقه‌ کیفری و حتی استعمال مواد مخدر نداشته و ورزشکار بوده است.

این منبع آگاه همچنین گفته که ساعت ۸:۳۰ شب روز چهارشنبه ۱۵ بهمن یعنی دو روز بعد از دستگیری مهرداد طالشی، از بیمارستان بهارلو با آقای خسرو طاشی پدر مهرداد تماس گرفته شده و گفته‌اند که فرزندت اینجاست و پس از مراجعه به بیمارستان با جسد فرزندش روبرو شده و از تحویل جسد خودداری کرده است.

این گزارش همچنین می‌گوید بیمارستان از ارائه هرگونه توضیحی در خصوص مرگ مهرداد طالشی به پدرش خودداری کرده و مسوولان بیمارستان بهارلوی تهران واقع در میدان راه‌آهن گفته‌اند که «جسد را اداره آگاهی به ما تحویل داده است». گفته می‌شود آثار ضرب و شتم بر بدن او و مخصوصا ناحیه سر و گردن «کاملا مشهود» بوده‌است.

پایگاه خبری «آوا تودی»، نیز در گزارشی با اشاره به دستگیری منجر به مرگ مهرداد طالشی نوشته که این شهروند کرد بر اثر اصابت ضربه به پشت سر درگذشته‌است. ولی ماموران اداره آگاهی مدعی شده‌اند که «مقتول به دلیل ترس از دستگیری سکته کرده است».

براساس گزارش‌های منتشر شده مهرداد طالشی ورزشکار بوده و هیچگونه سابقه مصرف موادمخدر هم نداشته‌است.

به گزارش هه‌نگاو، جسد مهرداد طالشی پس از کالبد شکافی به خانواده‌اش تحویل داده شده و روز یک‌شنبه ۱۹ بهمن در سنندج و در جوی کاملاً امنیتی تشیع شده است.

به تازگی دستگیری صدنفر شهروند کرد در ایران خبر ساز بوده‌است. گروه‌های حقوق بشری در ایران طی روزهای گذشته از بازداشت شهروندان کرد ابراز نگرانی کرده‌اند. به گفته پایگاه خبری «عدالت برای ایران» فعالان کُردی که طی هفته‌های اخیر بازداشت‌شده‌اند در معرض خطر جدی شکنجه و سایر رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز برای اخذ اعترافات اجباری قرار دارند.

بیشتر از