هشدار اروپا به مسکو: روسیه به سمت استبداد می‌رود

جوزپ بورل می‌گوید، روسیه می‌خواهد از اروپا فاصله بگیرد و غرب را به تفرقه بکشاند

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- HANDOUT / RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ضمن «بی‌‌رحم» توصیف کردن دولت روسیه به دلیل حبس الکسی ناوالنی منتقد سرشناس کرملین و تعدادی از حامیان او، به مسکو هشدار داد که می‌تواند با تحریم‌های جدیدی از سوی این بلوک اروپایی روبرو شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جوزپ بورل که اخیرا در دیدار با مقام‌های ارشد روسیه خواستار آزادی ناوالنی شده است، امروز در سخنانی انتقادآمیز گفت، سفر روز جمعه او این نظریه که روسیه می‌خواهد از اروپا فاصله بگیرد و غرب را به تفرقه بکشاند تحکیم کرد.

این دیپلمات ارشد اروپا دولت روسیه را متهم کرد که در مسیر رسیدن به «استبداد نگران‌کننده» حرکت می‌‌کند و گفت، «به نظر می‌رسد تقریبا جایی برای توسعه بدیل‌های دموکراتیک (در روسیه) نیست ... آنها در خاموش کردن هرگونه تلاشی در این زمینه بی‌رحم هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوزپ بورل در ادامه سخنرانی خود در نشست پارلمان اروپا گفت «روسیه در پی ایجاد چنددستگی در بین ما است» و درباره گام‌های بعدی اتحادیه اروپا گفت، «تحریم‌های هدفمند اکنون یک گزینه در مورد روسیه است، اما این بستگی به تصمیم کشورهای عضو دارد.»

الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، شهریور گذشته با عامل عصبی نوویچوک مسموم شد و در آلمان تحت درمان قرار گرفت. مقام‌های آلمان معتقدند وی مورد سوء‌قصد قرار گرفته بود. مسکو هرگونه تلاش برای قتل او را رد کرده است.

آقای ناوالنی که پیشتر به حبس محکوم شده و به صورت مشروط آزاد بود، با وجود تهدید مقام‌های روسیه به انتقال او به زندان در صورت برگشت به کشور، هفدهم ژانویه به همراه همسر خود به کشورش بازگشت و در بدو ورود در فرودگاه مسکو بازداشت شد.

بازداشت او نه تنها موجب بروز اعتراضات مردمی در روسیه شد، بلکه انتقادهای بین‌المللی گسترده‌ای به دنبال داشت.

انتقاد تند امروز مسئول سیاست خارجی اروپا چهار روز پس از آن بیان شد که مسکو سه دیپلمات لهستانی، سوئدی و آلمانی را به دلیل شرکت در تظاهرات خیابانی اخیر در اعتراض به بازداشت ناوالنی «عنصر ناملطوب» خواند و از آنها خواست خاک روسیه را ترک کنند.

روسیه از تامین‌کنندگان اصلی انرژی اروپا است، اما روابط دو طرف در چند سال اخیر به دلیل اختلاف بر سر برخی مسائل عمده، به ویژه حمایت مسکو از جدایی‌طلبان شرق اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴، رو به تیرگی گذاشته است.