احضار سفیر بلژیک در تهران در اعتراض به محکومیت اسدی

اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت ایران در وین، پنجشنبه گذشته در دادگاهی در آنتورپ بلژیک به اتهام تروریسم محاکمه و به ۲۰ سال زندان محکوم شد

ساختمان وزارت خارجه جمهوری اسلامی- عکس از ایرنا

وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه سفیر بلژیک در تهران را در اعتراض به محکومیت اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی در آن کشور، احضار کرد.

به گزارش ایرنا، سفیر بلژیک از سوی مدیرکل اروپای غربی به منظور ابلاغ مراتب اعتراض شدید ایران به حکم دادگاه آنتورپ احضار شده است.

اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت ایران در وین، پنجشنبه گذشته در دادگاهی در آنتورپ بلژیک به اتهام تروریسم محاکمه و به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام وزارت خارجه ایران به سفیر بلژیک در تهران گفته است روند محاکمه و صدور حکم برخلاف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ وین بوده و فاقد مشروعیت است.

در این دیدار همچنین از دولت بلژیک درخواست شد به اعمال خود در قبال دیپلمات ایران هرچه سریعتر پایان داده و نسبت به آزادی فوری اسدی اقدام کند.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران روز گذشته گفت اسدی دادگاه را به رسمیت نشناخت و از خود دفاع نکرد و مبنای دفاع او نپذیرفتن صلاحیت دادگاه بود.

به گفته ظریف، به دلیل نقض مصونیت دیپلماتیک اسدی، او وکیلش صلاحیت دادگاه را به چالش کشیده‌اند.

بحث مصونیت دیپلماتیک به «پیمان وین درباره روابط سیاسی» بازمی‌گردد که در سال ۱۳۴۰ شمسی به امضای بسیاری از کشورهای جهان رسیده است.

محاکمه اسدی، نخستین محاکمه یک دیپلمات خارجی در یک کشور دیگر، پس از اجرای «پیمان وین درباره روابط سیاسی» و اعمال مصونیت دیپلماتیک است.

با این حال، دستگاه امنیتی بلژیک می‌گوید مدارکی دارد که نشان می‌دهند اسدی مامور اطلاعاتی است که تحت پوشش دیپلمات در وین فعالیت داشته است.

یک افسر اطلاعاتی ارتش بلژیک نیز در همین ارتباط به بیزنس اینسایدر گفته است اسدالله اسدی مامور نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.