محکومیت اسدی، نگرانی دستگاه‌های امنیتی اروپا از تلافی‌جویی ایران

«حکومت ایران در گروگان گرفتن شهروندان خارجی برای معامله‌های بعدی، سابقه طولانی دارد»

یک مقام بلژیکی گفته، شرایط امنیتی در مراکز کلیدی و مهم اروپا و حتی خارج از آن ارزیابی و در برخی موارد احتمالا تدابیر امنیتی تشدید خواهد شد-DIRK WAEM / BELGA / AFP

محکومیت روز پنجشنبه اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت ایران در اتریش به ۲۰ سال زندان به اتهام تروریسم از سوی دادگاهی در بلژیک، نگرانی برخی از مقام‌های اطلاعاتی اروپا را از احتمال اقدامات تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی برانگیخته است.

پایگاه خبری «بیزنس اینسایدر» در گزارشی در همین زمینه نوشت، هر چند منابع اطلاعاتی اروپا اسدی را یک مامور اطلاعاتی در پوشش دیپلمات می‌دانند، اما به هر حال او نخستین دیپلمات ایرانی است که از سال ۱۹۷۹ به این طرف در اروپا محاکمه و زندانی می‌شود.

این نشریه اینترنتی آمریکایی از قول یک افسر اطلاعاتی ارتش بلژیک، که هویت او را مشخص نکرده اما گفته است تحت پوشش دیپلماتیک در خاورمیانه خدمت می‌کند، نوشت «اسدی آدم نیروی قدس است.» نیروی قدس شاخه‌برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

این مقام اطلاعاتی به بیزنس اینسایدر گفته است «ما داده‌های اطلاعاتی روشنی را جمع‌آوری کرده‌ایم که (نشان می‌دهند) او مسئول عملیات اروپایی هدفگیری منتقدان ایرانی در سراسر اروپا، از طریق موقعیت دیپلماتیک خود در وین، به عنوان پایگاهی برای عملیات بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در ادامه گفت، «اما یقین ما در مورد نقش او در عین حال تایید می‌کند که ایرانی‌ها این (پرونده) را بسیار فراتر از یک عملیات عادی برای اجرای قانون می‌بینند و به آن به عنوان عملیاتی علیه خودشان نگاه می‌کنند که می‌تواند واکنش کاملا تندی را به دنبال داشته باشد.»

آقای اسدی در ماه مارس گذشته و در جریان بازجویی، در مورد پیامدهای محکومیتش در دادگاه و احتمال وقوع حملاتی در بلژیک یا نقاط دیگری در اروپا هشدار داده بود؛ هشداری که دستگاه اطلاعاتی بلژیک و سایر کشورهای اروپایی آن را معتبر دانسته و جدی گرفتند.

یک مقام بلژیکی به بیزنس اینسایدر گفته است شرایط امنیتی در مراکز کلیدی و مهم اروپا و حتی خارج از آن ارزیابی و در برخی موارد احتمالا تدابیر امنیتی تشدید خواهد شد. به شهروندان بلژیکی ساکن لبنان، عراق و حوزه خلیج فارس نیز هشدارهای لازم داده خواهد شد.

این مقام اطلاعاتی، که هویت او نیز فاش نشده است، گفت ایرانی‌ها «در گروگان گرفتن یا بازداشت صاحبان برخی گذرنامه‌های خاص، برای معامله‌های بعدی، سابقه طولانی دارند. آنها این کار را در گذشته در خلیج (فارس)، عراق و لبنان، و همچنین در داخل ایران، انجام داده‌اند.»

یک مقام اطلاعاتی بازنشسته اسرائیلی به بیزنس اینسایدر گفت «ایرانی‌ها هرگز در مواردی از این دست بلوف نمی‌زنند.» او با بیان این که جمهوری اسلامی در دهه‌های گذشته اقدام به گروگان‌گیری در خارج از ایران کرده است، گفت «بازداشت یک نفر در داخل ایران که ساده‌تر است.»

بسیاری از شهروندان خارجی یا ایرانی‌های با تابعیت دوگانه در ایران، عمدتا بر اساس اتهام‌های امنیتی، بازداشت و محاکمه شده‌اند؛ که شمار آنها به ویژه در یک دهه اخیر افزایش یافته است. کشورهای غربی معتقدند تهران از آنها به عنوان اهرم فشار در مذاکرات استفاده می‌کند.