استفاده از ماسک در فضاهای شلوغ بیرون ضروری است

خطر ابتلا در فضاهای نیمه بسته، از جمله ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی یا بازارهای خیابانی، بسیار بالا است

«در فضاهای سر باز هم امکان تماس طولانی‌ در فاصله‌ای نزدیک، وجود دارد» - Vincenzo PINTO / AFP

گروه دانشمندان مشاور دولت در امور اضطراری (سیج) می‌گوید، دولت باید به مردم توصیه کند که در فضاهای شلوغ بیرون، مانند بازارها و ایستگاه‌های اتوبوس ماسک بزنند تا بتوان با شیوع ویروس کرونا مقابله کرد.

اعضای این گروه در یادداشتی که روز جمعه منتشر شد، گفتند پوشش صورت کارآمدترین راه برای جلوگیری از شیوع بیماری در مواردی است که افراد خیلی نزدیک به یکدیگر هستند؛ از جمله مواقعی که افراد در محیط‌های باز در صف ایستاده‌اند که حفظ فاصله در آنجا احتمالا دشوارتر است.

به توصیه این یادداشت، راهنمای فعلی برای پوشیدن ماسک صورت، باید به جهت یک‌دست شدن تقویت شود و نیز درباره پوشش صحیح آن باید تبلیغات کارآمدی صورت گیرد و درباره مزایای حفظ بهداشت شخصی با ماسک هم باید آگاهی‌رسانی شود.

در این یادداشت که از سوی گروه مدل‌برداری محیط زیستی سیج نوشته شده است، تاکید می‌شود که خطر ابتلا در فضاهای نیمه بسته، از جمله صندلی‌های سرپوشیده، ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی، یا بازارهای خیابانی، بسیار بالا است.

در بخش دیگری از یادداشت آمده است: «وقتی مردم احتمالا در فاصله نزدیکی از یکدیگر قرار می‌گیرند، پوشش صورت (وقتی به گونه درست و با کیفیت مناسب پوشیده شود) احتمالا کارآمدترین راه برای کاهش شیوع بیماری، هم در مناطق سرپوشیده و هم سر باز است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان پیش‌نویس این یادداشت را در پاسخ به نگرانی‌ها درباره شیوع نسخه مسری‌تر بریتانیایی ویروس کرونا (که با نام بی۱۱۷ شناخته می‌شود) در ۱۳ ژانویه تهیه کردند. پروفسور کریس ویتی، افسر پزشکی ارشد انگلستان، اخیرا اظهار داشت: «دولت در اجباری کردن استفاده از ماسک‌ها در شروع شیوع این بیماری عالم‌گیر خیلی آهسته عمل کرد.»

پیش‌تر در ماه گذشته، پروفسور ویتی گفت که قطعا چند فضای سر باز مشخص وجود دارد که پوشیدن ماسک در آنها منطقی به نظر می‌رسد. او گفت: «در فضاهای سر باز بیرون هم امکان تماس طولانی در فاصله‌ای نزدیک‌، وجود دارد. بر فرض خطر ابتلا به ویروس، موقعی که افراد در صفی شلوغ در بیرون کنار هم ایستاده‌اند، موقعی که در بازار شانه به شانه یکدیگر حرکت می‌کنند، یا مواردی شبیه این‌ها وجود دارد و منطقی است که افراد در چنین شرایطی به فکر ماسک‌زدن باشند.»

سایر متخصصان، از جمله دکتر شان فیتزجرالد از دانشگاه کمبریج که درباره تهویه طبیعی هوا تحقیق کرده همچنین موافق این رویکرد هستند.

دکتر فیتزجرالد گفت: «اگر در فضای بیرون هستید و افراد دیگری هم در اطرافتان حضور دارند، و اگر هوا هم تقریبا راکد است، به ویژه زمانی‌که بی‌حرکت  و در جای خود ایستاده‌اید، خطر ابتلا خیلی بالاتر می‌شود. اگر در محل خرید سر باز در صف ایستاده‌ باشید که افراد در آن فقط از یک طرف می‌توانند حرکت کنند، وضعیت شما بسیار متفاوت از عبور کردن از کنار فردی هنگام قدم زدن در ساحل دریا است.»

بازار «بارو» در لندن، ماه گذشته به عنوان اولین مکان سرباز در بریتانیا، پوشیدن ماسک صورت را ضرورت قانونی اعلام کرد. دست‌اندرکاران، از قوانین  بازار بهره جستند تا جریمه ۵۰ پوندی را برای افرادی وضع کنند که هنگام حضور در بازار و غرفه‌های آن ماسک به صورت ندارند. 

© The Independent

بیشتر از زندگی