آمریکا توافق دولت ترامپ با سه کشور آمریکای لاتین درباره پناهجویان را لغو کرد

ایالات متحده می‌توانست برای «تقسیم درخواست‌های پناهندگی»، پناهجویان را به این سه کشور بفرستد

کاروان مهاجران از آمریکای مرکزی که با پای پیاده به سوی ایالات متحده آمریکا می‌روند- Alfredo ESTRELLA / AFP

دولت جو بایدن توافق‌نامه‌ای را که دولت ترامپ با سه کشور السالوادور، گواتمالا و هندوراس به منظور کاهش شمار مهاجران پناهجو در آمریکا امضا کرده‌بود، فسخ می‌کند.

به گزارش رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر)، وزارت امور خارجه ایالات متحده روز شنبه اعلام کرد که «توافقنامه‌‌‌‌های همکاری در زمینه پناهندگی» را به حال تعلیق درآورده و اقدام برای لغو آنها را شروع کرده‌است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای گفت که دولت بایدن به سه کشور آمریکای مرکزی اطلاع داده‌است که «این اقدام را برای ایجاد رویکردی متضمن همکاری و احترام متقابل در مدیریت مهاجرت در این منطقه» انجام داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس توافقنامه سال ۲۰۱۹ میان دولت ترامپ با سه کشور آمریکایی مرکزی، ایالات متحده می‌توانست برای «تقسیم درخواست‌های پناهندگی»، پناهجویان را به این سه کشور بفرستد.

منتقدان می‌گو‌یند که این سیاست، پناهچویان را در شرایطی ناامن قرار می‌دهد. سال گذشته، اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ای‌سی‌ال‌یو) علیه توافقنامه دولت ترامپ با گواتمالا – کشوری که با فقر گسترده و خشونت شدید دست به گریبان است – شکایت کرد.

لغو این توافقنامه‌ها گام دیگری از سوی دولت بایدن برای خنثی کردن تصمیم‌های دولت ترامپ است. با این همه، آقای بلینکن گفت که این اقدام «به این معنی نیست که مرزهای آمریکا باز است.»

او افزود: «ما به علل ریشه‌ای جابه‌جایی اجباری و مهاجرت بی‌قاعده برخورد خواهیم کرد، و این کار از طریق مبارزه با فساد و مصونیت، عمل به تعهدمان در حمایت از پناهجویان، و همکاری با کشورهای دیگر به منظور تامین فرصت و رونق اقتصادی برای مردم منطقه انجام خواهد شد.»

بیشتر از جهان