واقعیت مجازی به‌زودی کارمندها را خانه‌نشین می‌کند

مارک زاکربرگ موسس فیس‌بوک: دوربَری کنیم نه ترابری

به نظر می‌رسد که فیس‌بوک نقشه‌راهی چهار تا پنج‌ ساله برای پدیدآوری فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده دارد که در محیط‌های دورکاری قابل‌استفاده خواهد بود- TOBIAS SCHWARZ / AFP

مارک زاکربرگ در حضوری کوتاه در شبکه اجتماعی صوتی کلاب‌هاوس، در مورد آینده «واقعیت مجازی» و «واقعیت افزوده» صحبت کرد.

کلاب‌هاوس زیرساختی است که اساسا افراد فقط با دعوت شدن می‌توانند برای تماس‌های گروهی بزرگ، به آن بپیوندند. چندی پیش نیز ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌اکس و ولادیمیر تنف، مدیرعامل رابین‌هود، در همین فضا در مورد وضعیت بحرانی شرکت گیم‌استاپ در بازار بورس صحبت کردند.

بنیان‌گذار فیس‌بوک، در مورد وضعیت پدیدآوری واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) در آن شرکت صحبت کرد و گفت که پژوهش‌های فیس‌بوک در آن حوزه (متمرکز در آزمایشگاه‌های «واقعیت» فیس‌بوک) درباره تحقق حضور افردا، بدون نیاز به جابجایی فیزیکی، است.

آقای زاکربرگ با نقل‌قول از جاش کانستاین، سرمایه‌گذار مخاطره‌جو، گفت که چالش اصلی در این فناوری‌ها، این است که آن‌ها به فرم فاکتوری (نوعی سخت‌افزار) موردقبول کاربران مثل عینک‌هایی با قاب‌ضخیم نیاز دارند. یعنی این فناوری باید آن قدر کوچک باشد که با بدن انسان متناسب باشد.

به نظر می‌رسد که فیس‌بوک نقشه‌راهی چهار تا پنج‌ ساله برای پدیدآوری فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده دارد که در محیط‌های دورکاری قابل‌استفاده خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای زاکربرگ با اشاره به همه‌گیری کرونا، گفت که قرنطینه‌های سراسری نشان دادند که دلیلی ندارد کارفرما کارمند را اسیر اداره و مکان فیزیکی کند و مردم می‌توانند با استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، از همان جایی که زندگی می‌کنند، در محل‌های لازم «حضور» یابند.

مدیرعامل فیس‌بوک افزود که افزایش بهره‌وری نیروی کار و کاهش انتشار کربن، از دیگر مزایای این فناوری‌ها هستند. آقای زاکربرگ در پایان گفت: «باید خودمان را دوربَری کنیم نه ترابری.»

فیس‌بوک در سال ۲۰۲۰ از گام‌هایی که به سوی دورکاری در محیط واقعیت مجازی برداشته است، رونمایی کرد. اندرو باسورت در توییتر نوشت که فیس‌بوک با ایجاد محیط واقعیت ترکیبی، در حال « فوق‌العاده قدرتمند کردن دورکاری و بهره‌وری» است.

در آن پیام توییتری، آقای باسورت از نمایشگرهای شناوری می‌گوید که می‌توان آن‌ها را با ایما و اشاره جابه‌جا کرد و اندازه آن‌ها را تغییر داد. کاربر همچنین می‌تواند از طریق نوارابزار مجازی روی آن، با صفحه کلید تایپ کند و از میانبرهایی مثل آیکون‌های ویندوز و فیس‌بوک استفاده کند.

«با پرداختن به تقویت امکانات دورکاری و بهره‌وری، روی مفاهیم واقعیت ترکیبی کار می‌کردیم که مبتنی بر فناوری‌های موجود مثل پس‌ترو (passthrough) هستند و به کاربر اجازه می‌دهد بین قلمروهای واقعی و مجازی جابه‌جا شود.»

طبق پیش‌بینی آقای زاکربرگ، در دهه آینده احتمالا نیمی از نیروی کار، دورکاری خواهند کرد. او می‌گوید: «باید این کار را اندیشیده و مسئولانه انجام دهیم تا کار سنجیده جلو رود. با این حال فکر می‌کنم در پنج تا ۱۰ سال آینده، حدود نیمی از کارکنان شرکت می‌توانند دورکار دایمی شوند. شاید ۱۰ سال محتمل‌تر از پنج سال باشد ولی مدتی در همین حد خواهد بود.»

فیس‌بوک همچنین به تازگی بن‌سازه پیام‌رسان خود را تحت پوشش گوشی‌های واقعیت مجازی خود به نام‌های اوکالوس کوئست و کوئست۲ قرار داده است.

فیس‌بوک اعلام کرد: «کاربر می‌تواند هر طور که دوست دارد، پیام‌های خود را بنویسد. می‌تواند در واقعیت مجازی این کار را بکند، آغازگر پیش‌نوشته مکالمات را انتخاب کند، یا از قابلیت تبدیل صوت به متن ما استفاده کند.»

این اقدام باعث می‌شود که پیوند بین فیس‌بوک و زیرمجموعه‌هایش افزایش یابد. در ماه اکتبر، فیس‌بوک کاربرانش را ملزم کرد تا برای نخستین استفاده از گوشی‌های خود، از طریق حساب کاربری فیس‌بوک خود عمل کنند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی