نامه ایران به سازمان ملل و هشدار به « اظهارات تحریک‌آمیز» اسرائیل

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد به اظهارات رییس ستاد ارتش اسرائیل درباره «طرح‌های حمله به ایران» واکنش نشان داد

مجید تخت روانچی نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد نوشت - SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد «نسبت به اظهارات تحریک‌آمیز و جنگ‌افروزانه» اسرائیل هشدار داد و اعلام کرد که ایران «پاسخی قاطعانه به هرگونه تهدید یا عمل نادرست رژیم اسرائیل» می‌دهد.

مجید تخت روانچی در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد نوشت: «به تازگی، رژیم اسرائیل نه تنها اظهارات تحریک‌آمیز و جنگ‌افروزانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران را شدت بخشیده، بلکه فعالانه در پی برنامه‌ریزی برای اقدام به تهدیدهای خصمانه خود علیه ایران است.»

اشاره نماینده ایران در سازمان ملل به اظهارات رییس ستاد ارتش اسرائیل درباره «طرح‌های حمله به ایران» است. ژنرال آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل به دولت جو بایدن درباره احتمال بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران هشدار داده و گفته بود که اسرائیل برنامه‌های تازه دیگری را برای حمله به ایران در سال جاری میلادی تدارک دیده است.

به گزارش ایرنا، آقای تخت روانچی اظهارات رییس ستاد ارتش اسرائیل در تاریخ ۲۶ ژانویه را «آخرین نمونه چنین تهدیدهایی» خوانده و افزود: «این تهدیدها، نقض فاحش ماده ۲ منشور ملل متحد است و با توجه به سابقه تاریک این رژیم در حمله به کشورهای منطقه، پاسخ مناسب جامعه جهانی را ضروری می‌سازد.»

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با هشدار نسبت به «هرگونه ماجراجویی نظامی رژیم اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران»، تصریح کرد: «ما حق ذاتی دفاع از خود را محفوظ می‌دانیم تا در برابر هرگونه تهدید یا عمل نادرست رژیم اسرائیل، قاطعانه پاسخ دهیم. روشن است که رژیم اسرائیل باید مسئولیت کامل عواقب اقدامات لجام گسیخته و نادرست خود را به دوش بکشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای تخت روانچی از شورای امنیت خواست که با داشتن مسئولیت اصلی در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، «با سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده و اقدامات جنگ‌افروزانه رژیم اسرائیل مقابله کند و آن را به جلوگیری از طرح‌های خطرناک خود علیه منطقه وادار سازد.»

اسرائیل از مخالفان توافق هسته‌ای ایران (برجام) است و از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا از این توافق حمایت کرد.

در حالی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه جدید آمریکا هفته گذشته گفت که با ادامه روند برداشتن محدودیت‌های برجامی، ایران تنها چند هفته تا داشتن مواد شکاف‌پذیر لازم برای ساخت یک بمب اتمی فاصله دارد، اما یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل روز سه شنبه گذشته گفت که ایران برای تولید چنین موادی به حدود شش ماه زمان نیاز دارد.

زاخی هانگبی، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیل هشدار داده که مواضع جو بایدن درباره معامله ایران می‌تواند به جنگ بین اسرائیل و ایران منجر شود.

هانگبی اظهارداشت: «مدت‌هاست که بایدن آشکارا می‌گوید که به توافق هسته‌ای ایران برمی‌گردد. از نظر من، این موضوع به تقابل میان ایران و اسرائیل منجر خواهد شد.»

مئیر بن شبات، مشاور امنیت ملی اسرائیل، و جک سالیوان، همتای آمریکایی او چهارم بهمن‌ماه برای نخستین‌بار با یکدیگر گفت‌وگو کردند. پس از این گفتگو اعلام شد که اسرائیل و دولت بایدن به‌زودی نخستین دور گفت‌وگوهای خود در مورد ایران و توافق ابراهیم را برگزار خواهند کرد.

نشریه پولیتیکو اواخر دسامبر سال ۲۰۲۰ نوشت که چند کشور عرب حوزه خلیج فارس به همراه اسرائیل  از دولت آینده آمریکا می‌خواهند به آنها نیز اجازه اظهار نظر، یا حتی حضور در مذاکرات احتمالی آتی با تهران را بدهد.