وزیر انرژی اسرائیل: ایران برای ساخت سلاح اتمی به شش ماه زمان نیاز دارد

وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که ایران تنها چند هفته با دستیابی به مواد لازم برای ساخت یک سلاح هسته‌ای فاصله دارد

بازدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تاسیسات فردو، نهم بهمن‌ماه ۱۳۹۹ - ATOMIC ENERGY ORGANIZATION OF IRAN / AFP

وزیر انرژی اسرائیل روز سه شنبه گفت که ایران برای تولید مواد شکاف‌پذیر کافی برای ساخت یک سلاح هسته‌ای به حدود شش ماه زمان نیاز دارد. این یک زمان تقریبی، و حدود دو برابر بیشتر از زمانی است که توسط یک عضو ارشد دولت بایدن پیشبینی شده است.

روز گذشته آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که اگر ایران به برداشتن محدودیت‌های توافق اتمی ادامه دهد، تنها تا چند هفته دیگر مواد لازم برای ساخت یک سلاح هسته‌‌ای را به دست خواهد آورد.

اسرائیل از قصد دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران، برجام، انتقاد کرده و مدتهاست که با این توافق مخالف است. واشنگتن استدلال می‌کند که خروج ترامپ از این توافق، ایران را وادار به کنار گذاشتن محدودیت‌هایش در فعالیت‌های هسته‌‌ای کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن پیشتر نیز، یک ماه قبل از آغاز کار به عنوان وزیر خارجه ایالات متحده گفته بود که به اصطلاح «زمان دستیابی» که در آن ایران به میزان اورانیوم غنی‌ شده برای تولید بمب، از یک سالی که در توافق هسته‌‌ای گفته شده بود فراتر رفته و به حدود سه یا چهار ماه رسیده است. وی گفت که این نظرات را بر اساس اطلاعات در گزارش‌های عمومی اظهار می‌دارد.

اما یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل، در یک مصاحبه رادیویی گفت که دولت ترامپ به کل پروژه هسته‌‌ای ایران آسیب رساند. او افزود: «از نظر غنی سازی آنها (ایرانی ها) در شرایطی قرار دارند که اگر همه امکانات برایشان مهیا باشد، در حدود شش ماه به مواد لازم می‌رسند.»

جمهوری اسلامی می‌گوید در پی ساخت سلاح هسته‍‌ای نیست، اما به تازگی از عمل به بسیاری از تعهداتش برای محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای خود خودداری کرده است. پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، ایران از سال ۲۰۱۹ شروع به نقض گام به گام محدودیت‌های هسته‌ای خود کرد.

آخرین برآورد سه ماهه سازمان دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در ماه نوامبر نشان می‌دهد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به ۲.۴ تن افزایش یافته است که بیش از ۱۰ برابر مقدار مجاز در توافق است، اما هنوز هم با میزان هشت تنی که قبلا داشت فاصله دارد.