واکسن‌های جدید آکسفورد با قابلیت مقابله با ویروس‌های جهش‌یافته فصل پاییز آماده می‌شود

وزیر بهداشت بریتانیا: واکسن آکسفورد از میزان سرایت می‌کاهد و به ما برای خروج از همه‌گیری کمک می‌کند

رئیس گروه واکسن آکسفورد، می‌گوید کار روی یک واکسن جدید می‌تواند به سرعت تکمیل شود-OLIVIER CHASSIGNOLE / POOL / AFP

یک مقام ارشد شرکت تولید داروی استرازنکا گفته است که نوع تغییریافته واکسن آکسفورد که قابلیت خنثی کردن جهش‌های ویروس کرونا را داشته باشد، تا فصل پاییز آماده خواهد شد.

سِر مین پانگالوس، رئیس بخش پژوهش‌های استرازنکا، در یک کنفرانس مطبوعاتی که به میزبانی این موسسه برگزار شده بود، گفت: «ما سخت در تلاشیم و هم‌اکنون نه تنها در حال بررسی جهش‌های جدید ویروس در آزمایشگاه هستیم، بلکه باید مطالعات کلینیکی لازم را هم انجام دهیم. هدف قطعی ما تلاش برای مهیا کردن (واکسن) تا پایيز سال جاری است.»

مطالعات نشان داده است که هرچند واکسن‌های کنونی همچنان در مقابل بیماری و عوارض شدید آن مصونیت می‌دهند، اما جهش‌های نوع «ای ۴۸۴ کِی» ویروس کرونا که شکل شاخک‌های پروتئینی ویروس را تغییر می‌دهد، می‌تواند از مصونیتی که واکسن‌های جاری در بدن ایجاد می‌کنند بگریزد.

ماه گذشته ایندیپندنت گزارش داد که تیم واکسن آکسفورد قصد دارد با «توجه به احتمال» جهش‌های ویروس، انواع آزمایشگاهی آن را بدون توجه به آن که در چه زمانی لازم خواهند شد، تولید کند. گفته شده که پروفسورسارا گیلبرت، یکی از دانشمندان برجسته تیم  آکسفورد، «در این پروژه شرکت فعالانه» دارد.

دفتر نخست وزیری بریتانیا نیز تلویحا خاطرنشان کرده است که با توجه به بروز جهش‌های جدید ویروس کرونا، اداره نظارت بر تولیدات بهداشتی و داروی بریتانیا (ام اچ آر اِی) آماده است تا در اسرع وقت واکسن‌های جدید را بررسی و تایید کند. 

پرفسور اندرو پولارد، رئیس گروه واکسن آکسفورد، می‌گوید کار روی یک واکسن جدید می‌تواند به سرعت تکمیل شود.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز چهارشنبه گفت: «فکر می‌کنم کار اصلی روی طرح یک واکسن جدید بسیار بسیار سریع انجام خواهد شد، زیرا ترمیم واکسن در عمل  به معنی رجوع به زنجیره ویروس برای شاخک پروتئینی آن است. سپس باید آن را در کارخانه تولید کرد و روی آن یک مطالعه محدود انجام داد. این‌ها همه را می‌توان در مدت بسیار کوتاهی انجام داد و فصل پاییز به جای انجام آزمایش‌های بالینی، زمان تلقیح واکسن‌های جدید خواهد بود.»

سِر مین افزود: «قصد ما آماده کردن دور بعدی واکسیناسیون است که ممکن است برای زمستان آینده لازم باشد. این هدف ماست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرفسور پولارد گفت، ممکن است برای آزمایش این واکسن‌های ویژه، آزمایش‌های بالینی لازم باشد، اما برای این آزمایش‌ها به بیش از حداکثر یکصد نفر نیازی نیست.

او گفت: «این موضوع گفت‌وگوهایی است که در حال حاضر با هیئت نظارت (بر واکسن) در مورد اطلاعات موردنظر و نیاز آن‌ها، در جریان است. دلیل محدود بودن تعداد داوطلبان برای آزمایش واکسن به‌روز شده این است که  دریابیم آیا واکنش سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس‌های جدید نیز همان است یا نه.

او افزود: «لازم نیست آزمایش‌های گسترده‌ای برای تثبیت موثر بودن واکسن انجام دهیم. به همین دلیل، انجام آن سریع‌تر و محدودتر است.» 

گفته می‌شود که دانشمندان تیم آکسفورد اطمینان دارند که لازم نیست واکسن‌های خود را در مقابل نوع جهش یافته بریتانیایی ویروس، موسوم به «بی. ۱.۱.۷»، به‌روز کنند. اما تیم آکسفورد در حال ارزیابی قابلیت واکسن‌های خود در مقابله با نوع آفریقای جنوبی و برزیلی ویروس است که هردو دارای ویژگی‌های جهش «ای ۴۸۴ کِی» هستند. قرار است کارشناسان ظرف دو هفته آینده نتیجه بررسی‌های خود را اعلام کنند.

در این میان، دولت بریتانیا اعلام کرده است که مطالعه روی احتمال استفاده از «ترکیب دو واکسن مختلف» ویروس کرونا را آغاز کرده است.  

این پژوهش که عنوان «کام-کوو» را برخود دارد، مقدمتا ترکیبی از واکسن‌های آکسفورد/استرازنکا و فایزر/بیون‌تک را آزمایش خواهد کرد. اما پژوهشگران می‌گویند کاندیداهای دیگری را نیز به فهرست مطالعاتشان خواهند افزود.

پرفسور جاناتان ون تم که نظارت بر این برنامه پژوهشی را برعهده دارد، می‌گوید: «با توجه به چالش‌های اجتناب‌پذیری که پیرامون واکسیناسیون در پیش روست، واکسیناسیون تعداد کثیر مردم، و نیز محدودیت‌های موجود در مورد حجم تولید واکسن در سطح بین‌المللی، بی‌تردید داشتن اطلاعاتی که بتواند یک برنامه قابل انعطاف واکسیناسیون را در صورت نیاز به آن و تایید مجوز هیئت‌های نظارتی، مفید خواهد بود.» 

از افراد بالای ۵۰ سال خواسته شده است که برای شرکت در این پژوهش داوطلب شوند. انتظار می‌رود که بیش از ۸۰۰ نفر در این تحقیقات شرکت کنند. 

داوطلبان در ماه فوریه از طریق برنامه «ثبت پژوهش‌های مرتبط با واکسن کووید-۱۹ نظام درمان عمومی بریتانیا» تایید خواهند شد. انتظار می‌رود نتیجه این مطالعات در فصل تابستان منتشر شود. 

این پژوهش شامل بررسی هشت ترکیب واکسن است که در دو دُز، با فاصله ۱۲ هفته یا ۲۸ روز تلقیح خواهد شد.

روز چهارشنبه مت هنکاک تازه‌ترین داده‌ها در مورد واکسن آکسفورد را «بسیار عالی» توصیف کرد.

بنا به یک پژوهش جدید، نخستین دوز این واکسن تا سه ماه پس از تلقیح، تا ۷۶ درصد مصونیت می‌دهد و می‌تواند نرخ سرایت ویروس را کاهش دهد.

کاهش میزان سرایت ویروس، کلید اصلی الغای سریع‌تر مقررات قرنطینه و موارد ابتلا به بیماری است.

آقای هنکاک به برنامه «صبحانه» بی بی سی گفت: «ما با استناد به آزمایش‌های پیشین می‌دانیم که واکسن‌های کرونا در حفاظت از افراد مطمئن و موثر هستند. ما همچنین می‌دانیم که واکسن آکسفورد از میزان سرایت می‌کاهد و به ما برای خروج از همه‌گیری کمک می‌کند و صریح و روشن، به همین دلیل این خبر خوشی است که از آن استقبال می‌کنیم.»

او به رادیوی تایمز نیز گفت که از تعداد بیماران بستری‌شده در بیمارستان‌ها و موارد مرگ و میر کاسته شده است. آقای هنکاک افزود که داده‌های آکسفورد حاکی از آن است که «می‌توانیم با اطمینان بگوییم که این (آمار) به سرعت پایین خواهد آمد.» 

© The Independent

بیشتر از جهان