صدور گواهی تزریق واکسن برای مسافرانی که از بریتانیا به خارج سفر می‌کنند

هنوز مشخص نیست که این گواهی به صورت زدن مهر در گذرنامه است یا گواهی رسمی جداگانه‌ای صادر خواهد شد

باید دید بعد از آن که توزیع واکسن در سراسر جهان، مثل بریتانیا به صورت کارآمد انجام شد، کشورها و جامعه بین‌المللی چه می‌کنند- DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

به گفته یکی از مدیران دولت بریتانیا، برای مسافران این کشور گواهی ایمنی کرونا صادر خواهد شد تا بتوانند به خارج از کشور سفر کنند.

دولت بریتانیا تاکید کرده است که برنامه‌ای برای صادر کردن «گذرنامه واکسن» و در نتیجه راحت‌تر کردن سفر برای کسانی که واکسن‌ زده‌اند، ندارد اما جیمز کلیورلی، یکی از مدیران وزارت خارجه بریتانیا، می‌گوید که این کشور آمادگی دارد به کشورهایی که برای ورود به آن‌ها، داشتن گواهی تزریق واکسن الزامی است، در «تسهیل امور» کمک کند.

یونان اعلام کرد از ماه مه برای مسافرانی که بتوانند ثابت کنند واکسن کووید-۱۹ تزریق کرده‌اند، قرنطینه الزامی هنگام ورود را لغو خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای کلیورلی در مصاحبه با برنامه «امروز» در رادیو۴ بی‌بی‌سی، در پاسخ به این پرسش که آیا بریتانیا برای ارائه گواهی کمکی خواهد کرد یا نه گفت: «برای ورود به اغلب کشورها الزاماتی در مورد تزریق واکسن وجود دارد و این غیرعادی نیست. برای تسهیل انجام امور مرزی و گمرکی، به شرکای بین‌المللی خود کمک خواهیم کرد.»

به گزارش روزنامه تایمز، وزارت خارجه، وزارت ترابری و وزارت بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی بریتانیا، در حال سامان دادن روال‌ لازم برای ورود مسافران به کشورهایی هستند که داشتن گواهی تزریق واکسن در آن‌ها الزامی است.

هنوز مشخص نیست که این گواهی به صورت زدن مهر در گذرنامه است یا گواهی رسمی جداگانه‌ای صادر خواهد شد.

 آقای کلیورلی می‌گوید: «روشن است که چگونگی تصمیم‌گیری به این که الزامات ورود به هر یک از کشورهای مورد نظر چگونه باشد، بستگی خواهد داشت. سرعت و گستردگی تزریق واکسن در کشور ما به راستی مایه مباهات است و البته فکر می‌کنم که کل مردم جهان امیدوارند که با برنامه تزریق واکسن به وضعیت عادی برمی‌گردند.»

آقای کلیورلی در مصاحبه با شبکه خبری اسکای گفت که هم‌اکنون برای ورود به اکثر کشورهای جهان و از جمله بریتانیا، داشتن گواهی منفی بودن آزمایش کرونا الزامی است.

وی افزود: باید دید بعد از آن که توزیع واکسن در سراسر جهان، مثل بریتانیا به صورت کارآمد انجام شد، کشورها و جامعه بین‌المللی چه می‌کنند.

سخنگوی دفتر نخست‌وزیر انگلستان هم اعلام کرد: «در حال حاضر هنوز برنامه‌ای برای صدور گذرنامه واکسن وجود ندارد. مسافرت در حال حاضر غیرقانونی است اما بارها به روشنی گفته‌ایم که وضعیت را همواره بررسی خواهیم کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان