ایست قلبی و مرگ نوزاد در مراسم غسل تعمید

«پسرم در حال گریه بود که کشیش سه بار او را در آب غوطه‌ور کرد»

بیش از ۵۶ هزار نفر دادخواستی آنلاین را امضا کردند كه تغییر این مناسک را خواستار شده است- Daniel MIHAILESCU / AFP

کلیسای ارتدکس رومانی پس از ایست قلبی و فوت یک نوزاد در مراسم غسل‌تعمید، با انتقادات فزاینده‌ای روبرو شده است.

فشار عمومی برای تغییر این مناسک، شامل سه بار غوطه‌ور کردن نوزادان در آب مقدس، در حال افزایش است. رسانه‌های محلی حوادث مشابهی را در سال‌های اخیر گزارش کرده‌اند.

این نوزاد که شش هفته داشته، روز دوشنبه پس از حمله قلبی، به بیمارستانی در شهر سوچیاوا منتقل شده اما چند ساعت بعد درگذشته است. در کالبدشکافی مشخص شد که در ریه‌های او آب وجود داشته است.

رسانه‌های محلی به نقل از سخنگوی بیمارستان، دن تئودوروویچی، اظهار داشتند: «یک نوزاد یک ماه و نیمه پس از غسل‌تعمید در کلیسا دچار ایست قلبی شده و اورژانس رومانی بلافاصله برای احیای او در محل حاضر شده است. وی با شرایط وخیمی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری و به دستگاه تنفس مصنوعی متصل شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پدر این نوزاد به روزنامه محلی «مونیتورل دو سوچیاوا» گفت: «پسرم در حال گریه بود که کشیش سه بار او را در آب غوطه‌ور کرد و آب به ریه او وارد شد. او را از آب درآوردم و خشک کردم. بعد از پزشکان که شنیدم ۱۱۰ میلی‌لیتر آب به ریه او وارد شده بود. ... کودکی که دهانش باز است و دارد گریه می‌کند را که در آب فرو نمی‌برند!»

دادستان‌ها، تحقیقاتی را درباره این که آیا کشیش عامل مرگ کودک بوده است یا خیر، آغاز کرده‌اند.

تا پنجشنبه گذشته، بیش از ۵۶ هزار نفر دادخواستی آنلاین را امضا کردند كه تغییر این مناسک را خواستار شده است. در این دادخواست آمده است: «مرگ یک نوزاد در نتیجه این مناسک، فاجعه بزرگی است. خطر مرگ نوزادان باید از میان برود تا شادی به این مناسک بازگردد.»

اسقف اعظم سوچیاوا در اوایل این هفته در بیانیه‌ای به پدر و مادر نوزاد تسلیت گفت و اعلام کرد: «هیچ حرف و عملی برای پاک کردن اشک‌ها و تسکین قلب شکسته پدر و مادر و بستگان نوزاد درگذشته وجود ندارد. ما در این زمانه پردرد  با بازماندگان اعلام همدردی می‌کنیم.»

واسیله بانسكو، سخنگوی کلیسای رومانی، هم گفت كه این كلیسا «نسبت به خانواده كودک متوفی دلسوزی عمیقی دارد. اما قطعا غم و اندوه بازماندگان فراتر از توان درک ما است.» 

© The Independent

بیشتر از جهان