اخراج سه جاسوس-روزنامه‌نگار و لغو مجوز یک تلویزیون چینی در بریتانیا

سه مأمور وزارت امنیت چین در طول سال گذشته، در پوشش روزنامه‌نگار در رسانه‌های چینی بریتانیا کار می‌کردند

وزارت خارجه چین به لغو مجوز شبکه ماهواره‌ای چینی CGTN در بریتانیا به‌شدت واکنش نشان داد- تصویر از رسانه‌های اجتماعی

روزنامه تلگراف از اخراج سه جاسوس چینی از بریتانیا خبر داد که در طول سال گذشته با ویزای روزنامه‌نگاری در آن کشور به فعالیت مشغول بوده‌اند. سازمان تنظیم‌کننده مقررات رسانه‌ای بریتانیا نیز اعلام کرد مجوز یک شبکه ماهواره‌ای چینی را به‌دلیل پیوند مستقیمش با دولت پکن لغو کرده است.   

روزنامه بریتانیایی تلگراف روز پنجشنبه ۱۶ بهمن‌ماه به نقل از یک مقام ارشد دولتی آن کشور که نامش را اعلام نکرده است، نوشت این سه مأمور اطلاعاتی وزارت امنیت کشور چین که هر سه در طول ۱۲ ماه گذشته وارد بریتانیا شده بودند، به‌ظاهر برای سه نهاد رسانه‌ای مختلف چینی کار می‌کردند.

براساس این گزارش، «سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا، ام‌آی‌۵، هویت واقعی این افراد را کشف کرده» و آن‌ها پس از آن مجبور شدند که به چین بازگردند.

علاوه‌بر این، روز پنجشنبه، آفکام، سازمان تنظیم‌کننده مقررات رسانه‌ای بریتانیا، مجوز شبکه خبری تلویزیونی چینی CGTN را لغو کرد. علت این لغو مجوز، اداره این شبکه با پشتیبانی دولت چین اعلام شده است که برخلاف مقررات رسانه‌ای بریتانیاست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر اعلام آفکام، شرکت «استار چاینا مدیا» که صاحب این شبکه تلویزیونی است، نتوانسته نشان بدهد که خود بر محتوای شبکه نظارت سردبیری دارد و درصورت انتقال آن به یک گروه رسانه‌ای دیگر (آن‌طور که پیشنهاد شده است) همچنان پیوندهای این شبکه با حزب کمونیست چین حفظ خواهد شد.

وزارت خارجه چین روز جمعه ۱۷ بهمن، به این لغو مجوز به‌شدت واکنش نشان داد و از بریتانیا خواست در تصمیم خود تجدید نظر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شبکه ماهواره‌ای انگلیسی‌زبان CGTN برای مدت طولانی به‌دلیل پی‌گیری خط حزب کمونیست چین در خبررسانی سراسری خود، با انتقادهای فراوان روبه‌رو بوده است. 

این شبکه تلویزیونی که خود را رسانه‌ای مستقل معرفی می‌کند، یکی از هفت رسانه چینی است که در ایالات متحده آمریکا در فهرست رسانه‌‌های برخوردار از حمایت دولتی جای گرفته است.

روابط بریتانیا و چین در ماه‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای رو به تیرگی رفته است؛ از دلایل آن می‌توان به حمایت بریتانیا از شهروندان هنگ‌کنگ در مقابل رفتار سرکوبگرانه پکن و همچنین کنار گذاشتن شرکت چینی هواوی از شبکه‌های 5G داخل بریتانیا  به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی، اشاره کرد.