هند در پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان همکاری می‌کند

پس از وقفه طولانی در اجرای پروژه، مقامات هندی دوباره همکاری در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل ایران را مطرح کردند

نخست‌وزیر هند در جریان سفر سال ۲۰۱۶ به ایران برای توسعه بندر چابهار توافق‌نامه‌ای امضا کرده بود - ATTA KENARE / AFP

پس از سال‌ها توقف پروژه توسعه چابهار، هند می‌گوید که برای اجرای پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان و دیگر ابتکارهایی که ایران انجام دهد همکاری می‌کند.

وی. مورالیداران، وزیر مشاور در امور خارجه هند، ضمن پاسخ به پرسشی در مجلس سفلای این کشور، دیروز چهارشنبه اظهارداشت: «برای ساخت و ساز پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان یادداشت تفاهمی میان راه‌آهن هند و راه‌آّهن ایران و امضا شد.»

به گزارش خبرگزاری پی‌تی‌آی هند، در جلسه پارلمان هند همچنین به توافق‌نامه‌ای که بین هند و ایران در مورد پروژه راه آهن چابهار-زاهدان در سفر نخست‌وزیر مودی به آن کشور در سال ۲۰۱۶ امضا شد اشاره شد.

برای پروژه راه آهن چابهار-زاهدان تفاهم نامه‌ای بین شرکت IRCON راه‌آهن هند و شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل راه آهن ایران (CDTIC) امضا شد.

در بودجه سال مالی ۲۰۲۱-۲۲ هند که به تازگی اعلام شده، وزارت دارایی یک میلیارد روپیه (۱۳ میلیون و ۷۰۰هزار دلار آمریکا) برای توسعه بندر چابهار اختصاص داده است. بندر چابهار واقع در استان سیستان و بلوچستان در ساحل جنوبی ایران، و دارای منابع انرژی است که به منظور تقویت روابط تجاری توسط هند، ایران و افغانستان توسعه می‌یابد.

در حالی که هر دو طرف در حال بررسی همکاری کلی خود را در توسعه چابهار به عنوان مرکز ترانزیت هستند، هند روز یکشنبه گذشته، دو جرثقیل بندری متحرک ۱۴۰ تنی را به مقامات بندر چابهار تحویل داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود که پروژه راه‌آهن به منظور ایجاد یک مسیر تجاری جایگزین به افغانستان و همچنین آسیای میانه، و دور زدن پاکستان که رابطه خوبی با هند ندارد، از سوی دهلی نو صورت می‌گیرد.

IRCON که یکی از بازوهای راه‌آهن هند است، وعده داده بود که کلیه خدمات، کارهای روبنایی و همچنین بودجه پروژه راه‌آهن را در قالب یادداشت تفاهم ارائه دهد. پیش از این ارزش کل کمک هند در پروژه چابهار ۱.۶ میلیارد دلار گزارش شده بود.

معامله دولت مودی با ایران به عنوان یک پیروزی استراتژیک بر چین عنوان شد، زیرا چین علاقه‌مند است سهم عمده‌ای در بخش زیرساخت‌های ایران داشته باشد تا منافع اقتصادی و همچنین استراتژیک خود را افزایش دهد.