شلیک به کولبران؛ داستانی که تمامی ندارد

قتل کولبران از سوی مراجع قانونی پیگیری نمی‌شود

تصاویر منتشر شده از دو کولبر کشته شده «خالد احمدپور» و «هاشم حسنی» در شبکه‌های اجتماعی 

به گزارش منابع خبری کرد، در دو روز گذشته دو کولبر در مناطق مرزی سردشت و بانه کشته شدند.  دو کولبر به ‌نام‌های «خالد احمدپور» اهل روستای «ورده» و «هاشم حسنی» ۳۳ ساله، با شلیک مستقیم نیروهای نظامی جان خود را از دست دادند.

روز دوشنبه ۱۳ بهمن نیز «هادی رضایی» در ارتفاعات مرزی مریوان با شلیک مستقیم نیروهای سپاه پاسداران به شدت مجروح و جهت مداوا به مراکز درمانی سنندج منتقل شد.

این شلیک‌های مرگبار در حالی ادامه دارد که بارها در هفته‌های گذشته خبرهایی مبنی بر ساماندهی مبادلات مرزی، ایجاد شغل و رفع مشکلات کولبران در خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی منتشرشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور، در نشست خبری ۱۵ بهمن‌ماه گفت: «با توجه به عدم اجرای تصویب‌نامه مربوط به ساماندهی فعالیت کولبران در استان‌های مشمول (آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان) در طول سه سالی که از زمان تصویب آن در دولت می‌گذشت، در شهریورماه امسال حسب دستور وزیر محترم کشور، نسبت به پیگیری موضوع و اتمام‌حجت با دستگاه‌های مسئول اقدام گردید و بنا بر آخرین آمار و اطلاعات اخذشده از استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی موضوع ساماندهی فعالیت کولبران در استان‌ها در حال اجرایی شدن می‌باشد.»

بابک دین‌پرست افزود: «استانداری کردستان اعلام نموده است که اجرای این تصویب‌نامه، در بازارچه مرزی سیرانبند شهرستان بانه از دو ماه قبل آغاز و در این مدت تعداد ۱۶۵۰ نفر از مرزنشینان از این تسهیلات استفاده و تاکنون یک‌میلیون و صد هزار دلار کالا از این بازارچه‌ها ترخیص شده است. ضمناً از روز گذشته؛ فعالیت مربوطه در دو بازارچه خانم شیخان مریوان و ملخورد شهرستان سرو آباد نیز آغاز شده است.»

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام نیز در سفر هفته گذشته خود به کردستان گفت: «ا رونمایی از ۵۰۰۰ طرح با ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، مجموعاً ۱۶ هزار شغل در استان ایجاد شد و همچنین با اجرای ۳۷۰۰ طرح، ۹ هزار شغل برای کولبران در سه استان کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی ایجاد کردیم.»

محمد مخبر درباره هدف فعالیت‌های اقتصادی در این منطقه گفت: «مصمم هستیم تا با ایجاد زمینه اشتغال، مشکلات این عزیزان را که از سر ناچاری به کولبری روی آورده‌اند را مرتفع کنیم.»

گزارش این بازدید در صداوسیمای ایران با عنوان «خبر خوش برای کولبران» پخش شد.

در یک ماه گذشته دست‌کم ۱۸کولبر در مناطق مرزی ایران کشته‌شده‌اند که دو نفر آن‌ها زیر هجده سال سن داشتند.

علت مرگ نه نفر از این کولبرها شلیک مستقیم با اسلحه نظامی بوده است. تعداد دیگری بر اثر حوادث ناشی از عبور از مناطق صعب‌العبور کوهستانی جان خود را از دست‌داده‌اند.

کولبران بارها اعلام کرده‌اند که شلیک به کاروان‌های آنان بدون هشدار قبلی اتفاق افتاده است.

در قوانین کیفری ایران، عبور یا عبور دادن غیرقانونی از مرز، در شدیدترین حالت که «عمل عبور دهنده، مخل امنیت باشد» و فرد عبور داده‌شده «از افراد ممنوع‌الخروج یا ممنوع‌الورود یا قاچاقچی باشد» نهایتاً هشت سال زندان و جریمه نقدی است.

شدیدترین مجازات برای حمل و فروش کالای قاچاق با ارزش درصورتی‌که ارزش کالا بیش از یک میلیارد ریال باشد، نیز ۲تا ۵ سال حبس و جزای نقدی معادل ۷ تا ۱۰ برابر ارزش کالای ممنوع قاچاق است.

بااین‌حال، نیروهای نظامی همچنان به شلیک مرگبار به کولبران ادامه می‌دهند بدون آنکه این قتل‌ها از سوی مراجع قانونی پیگیری شود یا مجازاتی برای عاملان آن در نظر گرفته شود.