سی‌ان‌ان: ایران یک موشک بالستیک آزمایش کرد

مایک پومپئو: می‌خواهم مانند ظریف در نیویورک، با مردم در ایران صحبت کنم

SHAIEGAN / FARS NEWS / AFP

همزمان با ابراز تمایل مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا برای سفر به ایران و گفت و گو با مردم ایران، یک مقام آمریکایی در مصاحبه با سی‌ان‌ان از آزمایش یک موشک بالستیک با برد هزار کیلومتر در ایران خبر داد.

این خبرگزاری آمریکایی نوشت، موشک میان‌برد شهاب ۳، اواسط هفته گذشته آزمایش شده و مقامات آمریکایی از آن آگاه بوده‌اند. 

برنامه‌ موشک‌های دوربرد ایران، یکی از سرفصل‌های ۱۲‌گانه‌ای است که وزیر امور خارجه آمریکا می‌خواهد با تهران در مورد آن گفتگو کند.

پومپئو، روز گذشته (پنجشنبه)، به بلومبرگ گفت، علاقمند است به ایران برود و همانگونه که محمد جواد ظریف، به نیویورک رفت، او هم در ایران در محافل عمومی ظاهر شود.  او در عین حال گفت اختیارات وزیر خارجه ایران بیشتر از فردی که در کره ماه نشسته باشد، نیست و تصمیم‌گیرنده اصلی رهبر جمهوری اسلامی است. وزیر امور خارجه آمریکا پیش‌تر گفته بود در صورتی که رسانه‌های داخل ایران از او درخواست مصاحبه کنند، خواهد پذیرفت.

پومپئو در گفتگو با بلومبرگ، افزود:«اما من حرف تبلیغاتی نخواهم زد، بلکه حقایق را به مردم ایران خواهم گفت که رهبران این کشور چه بر سرشان آورده‌اند و چطور به ایران لطمه زده‌اند. فکر می‌کنم یکی از دلایلی که اجازه نمی‌دهند این اتفاق بیفتد این است که حقیقت را آنها نیز می‌دانند».

آزمایش موشک شهاب ۳ در حالی انجام شده است که تنش‌ها در منطقه به دلیل توقیف یک نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز افزایش یافته است. آمریکا هفته گذشته مدعی شده بود، دو پهپاد ایرانی را سرنگون کرده و قصد دارد برای برقراری امنیت در آب‌های خلیج فارس با همکاری متحدان‌اش ائتلاف نظامی تشکیل دهد. بوریس جانسون، نخست وزیر جدید بریتانیا نیز از اسکورت کشتی‌هایی در خلیج فارس خبر داده که با پرچم این کشور حرکت می‌کنند. پومپئو در گفت و گو با بلومبرگ در مورد اقدامات اخیر ایران در منطقه مدعی شد:«ما ۴۰ سال است که با رفتار مخرب ایران مواجه‌ایم. حالا چه توقیف نفتکش بریتانیایی باشد یا ساقط کردن پهپاد آمریکایی در محدوده بین المللی، یا اقدامات تروریستی در اروپا،‌ یا برنامه ریزی بر ترور سفیر در واشینگتن . حکومت ایران یک تاریخچه طولانی از اقدامات مخرب دارد و هدف ما تغییر این رفتار است».

برنامه‌های موشکی ایران از جمله موضوعات مورد دغدغه اسرائیل، متحد نزدیک آمریکا در منطقه به شمار می‌رود. مقامات جمهوری اسلامی بارها تهدید کرده‌اند که قادرند با همین موشک‌ها، اسرائیل را از صحنه روزگار محو کنند. سپاه نیز می‌گوید پهپاد گلوبال هاوک آمریکا را با موشک زمین به هوای خرداد ۳ سرنگون کرده است. 

برخی ناظران بین‌المللی بر این باورند، یکی از دلایل تاکید واشینگتن بر محدود کردن برنامه‌های موشکی ایران، جلب رضایت اسرائیل است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور‌ آمریکا و وزیر امور خارجه او، بارها مدعی شده‌اند که ایران باید برنامه‌های موشکی خود را متوقف کند. درخواستی که مقامات تهران به طور کامل با آن مخالفت کرده و آن را غیر قابل مذاکره می‌دانند.

تهران برنامه‌های موشکی خود را دفاعی توصیف کرده و تاکید دارد از توان دفاعی خود دست نمی‌کشد. حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران روز پنجشنبه تهدید کرده بود، در صورتی که دشمن عزت جمهوری اسلامی را هدف بگیرد، فرزندان جمهوری اسلامی آنها را از آسمان به زمین می‌کشند.

او همچنین گفت:«اجازه نمی دهیم اجرای فرمان رهبر بیش از ۴۸ ساعت طول بکشد».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مدت کوتاهی قبل از توقیف نفتکش استنا ایمپرو از سوی سپاه، گفته بود، بریتانیا به زودی نتیجه دزدی دریایی خود (اشاره به توقیف گریس-۱ در جبل‌الطارق) را می‌بیند.