سوییس تایید واکسن آسترازنکا را به تاخیر انداخت

سوییس منتظر نتایج آزمایش این واکسن روی ده‌ها هزار نفر در آمریکای شمالی و جنوبی است

سوییس، پیش از این ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دوز واکسن به شرکت آسترازنکا سفارش داده بود - Geoff Caddick / AFP

سوییس تایید واکسن کرونا آسترازنکا را اعلام نکرده و می‌گوید داده‌های روشنی از آزمایش‌های این واکسن، به ویژه اثربخشی آن در افراد مسن، به دست نیامده است.

سازمان تنظیم مقررات دارویی سوییس (سوییس‌مدیک) برای آن که به این واکسن چراغ سبز بدهد خواهان اطلاعات بیش‌تر در مورد اثربخشی و کیفیت آن است. این واکسن هم اکنون در بریتانیا استفاده می‌شود و اتحادیه اروپا نیز هفته پیش آن را تایید کرد.

از سوی دیگر سوییس اعلام کرد به سایر تولید‌کنندگان واکسن هم میلیون‌ها دز دیگر واکسن کووید-۱۹ سفارش داده است. سوییس که پیش از این ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دز واکسن به شرکت آسترازنکا سفارش داده بود می‌گوید منتظر نتایج آزمایش این واکسن روی ده‌ها هزار نفر در آمریکای شمالی و جنوبی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه سازمان تنظیم مقررات دارویی سوییس آمده است: «به محض دریافت نتایج، به سرعت مجوز موقت برای اجرای برنامه تزریق را صادر خواهیم کرد.» در این بیانیه همچنین آمده است که دریافت داده‌های بیش‌تر در مورد ایمنی، اثربخشی و کیفیت واکسن ضروری است. در این بیانیه آمده است: «براساس داده‌های موجود کنونی نمی‌توان در مورد مزیت‌ها و خطرات واکسن تصمیم‌ قطعی اتخاذ کرد».

شرکت آسترازنکا و همکارش دانشگاه آکسفورد در دفاع از واکسن‌ خود گفته‌اند که این واکسن سه ماه بعد از تزریق دوز نخست دارای اثربخشی ۷۶ درصدی در برابر ابتلا به کرونا است و تزریق دوز دوم هم اثربخشی را افزایش می‌دهد.

البته برخی کشورهای اروپایی این واکسن را فقط به گروه‌های سنی خاصی تزریق می‌کنند و فقدان داده‌‌ها به ویژه در مورد تاثیر آن بر افراد مسن را دلیل آن ذکر می‌کنند.

دولت سوییس اعلام کرد برای دریافت ۵ میلیون دوز واکسن با شرکت کیورواک آلمان قرارداد بسته است، برای دریافت ۶ میلیون دوز واکسن هم با شرکت واکسن‌سازی نواواکس ایالات متحده قرارداد مقدماتی امضا کرده است و ۶ میلیون دوز دیگر هم از شرکت مدرنا تحویل می‌گیرد.

با احتساب سفارش‌های جدید، کل سفارش سوییس به بیش از ۳۰ میلیون دز می‌رسد، که حدود دو برابر مقدار لازم برای تزریق دو دز به جمعیت ۸.۶ میلیون نفری این کشور است. طبق اعلام دولت سوییس مذاکره با سایر تولید‌کنندگان واکسن برای دریافت مقدار بیش‌تر واکسن هم در حال انجام است.

وزارت فدرال بهداشت این کشور اعلام کرد: «به واکسن‌سازان مختلف سفارش می‌دهیم تا در صورت بروز مشکل در فرایند تحویل، مقدار کافی واکسن تایید شده در اختیار داشته باشیم.»

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری رویترز آمده است.

© The Independent

بیشتر از جهان