«تاثیر مثبت واکسن کرونا از همین حالا دیده می‌شود»

شواهد نشان می‌دهد بریتانیایی‌ها تا حدی در مقابل ویروس مصونیت یافته‌اند

آمار رسمی حاکی از آن است که از آغاز برنامه واکسیناسیون با واکسنهای فایزر بیوتک در بریتانیا، حدود ۷.۷ میلیون نفر نخستین دوز واکسن‌شان را دریافت کرده‌اند-Jack Hill / POOL / AFP

بنا به داده های موجود، به‌نظر می رسد واکسیناسیون گسترده مردم در بریتانیا هم اکنون موجب شده که بحران ویروس کرونا اندکی مهار شود.

نشریه تایمز روز شنبه گزارش داد که نتیجه پژوهشی که قرار است در چند روز آینده منتشر شود حاکی از شواهدی است که نشان می‌دهد بریتانیایی‌ها تا حدی در مقابل ویروس مصونیت یافته‌اند.

هرچند هنوز روشن نیست آیا واکسن از سرایت ویروس از فرد به فرد جلوگیری می‌کند یا نه، اما معاون دبیرکل کمیته مشترک واکسیناسیون و مصونیت (جِی سی وی آی) می‌گوید داده‌های مقدماتی «حاکی از تاثیر نخستین دوز واکسن هم در جوانان و هم در سالمندان بالای ۸۰ سال است.» 

پرفسور آنتونی هارندِن، به تایمز گفت: «به‌نظر می رسد تاثیر (واکسن) در طول زمان افزایش می‌یابد. ممکن است ما با تاخیر در دریافت دومین دوز قوی‌تر شده و مصونیت بیشتری در بلند مدت به‌دست بیاوریم.»

دکتر کریس اسمیت، متخصص ویروس‌شناسی اما می‌گوید واکسیناسیون «تنها در اواسط یا اواخر فوریه شروع به ایجاد مانع بر سر راه شیوع ویروس خواهد کرد.» 

او به برنامه «صبحانه» بی بی سی گفت پیش‌بینی‌های او بر این واقعیت مبتنی است که «دو تا سه هفته» وقت لازم است تا مصونیت ناشی از واکسن کارگر شود و پس از آن هم «برای تحکیم (تاثیر آن) به فرصت بیشتری نیاز است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر اسمیت گفت: «بله، ما گام‌های بسیار بلندی برمی‌داریم، بله، ما بسیاری از مردم را واکسینه می‌کنیم، اما انتظار نداریم تا چند هفته دیگر تاثیر آن را مشاهده کنیم، زیرا حقیقتا با افزایش تعداد افراد واکسینه شده و آغاز مصونیت در آنهاست که بر سر راه ویروس مانع ایجاد خواهیم کرد.»

آمار رسمی حاکی از آن است که از آغاز برنامه واکسیناسیون با واکسنهای فایزر بیوتک در بریتانیا، حدود ۷.۷ میلیون نفر نخستین دوز واکسن‌شان را دریافت کرده‌اند. این بدان معنی است که نظام درمان عمومی بریتانیا به بیش از نیمی از هدفش دائر بر واکسینه کردن ۱۵ میلیون نفر در میان گروه‌های آسیبپذیر تا نیمه فوریه دست یافته است.

از این تعداد، هفت میلیون و ۲۵۳ هزار و ۳۰۵ نفر نخستین دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. این رقم نمایانگر یک افزایش ۴۳۶ هزار و ۳۶۰ نفری نسبت به روز پیش از آن است. در همین مدت، به ۴۴۷ هزار و ۸۹۸ نفر دوز دوم واکسن تلقیح شده که آن هم حاکی از یک افزایش ۱۵۲۶ نفره است. 

کارشناسان به شهروندان گفته‌اند نباید تلقیح واکسن را به‌خاطر تمایل به دریافت واکسن دیگری که در ماه‌های دیگر سال آماده خواهد شد به تعویق بیندازند.

لیندا بولد، استاد بهداشت عمومی در دانشگاه ادینبورگ، می‌گوید: « مردم نباید در تلقیح نوع واکسنی که دریافت می‌کنند، تردید و تعلل کنند. برای نمونه این مشابه انتخاب میان کالاهای مصرفی نیست. فکر می‌کنم زمانی که وقت تلقیح واکسن به ما داده می‌شود، باید آن را بپذیریم.» 

دکتر اسمیت افزود که واکسن‌های جدید «نوُواوَکس» و «یَنسِن» احتمالا تا «اواسط سال» مورد تایید اداره نظارت بر مواد بهداشتی و داروی بریتانیا (ام اچ آر اِی) قرار نخواهد گرفت.

گزارش‌های تکمیلی از پرس اسوسیشن 

© The Independent

بیشتر از علوم