دادگاه روسیه الکسی ناوالنی را به سه سال و نیم زندان محکوم کرد

به دنبال انتشار خبر محکومیت دوباره الکسی ناوالنی، متحدان او خواستار تظاهرات مردمی در مرکز مسکو شده‌اند

با وجود تهدید مقام‌های روسیه به انتقال او به زندان در صورت بازگشت، ناوالنی هفدهم ژانویه به کشورش بازگشت-Handout / Moscow City Court press service / AFP

دادگاهی در روسیه روز سه‌شنبه الکسی ناوالنی رهبر مخالفان کرملین را، که پس از بازگشت به مسکو در اواخر دی ماه تحت بازداشت قرار دارد، به سه سال و نیم زندان محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قاضی در حکم خود گفته است وی به دلیل نقض مفاد آزادی مشروط به حبس محکوم شده، اما مدتی که در بازداشت خانگی بوده از دوره حبس کم خواهد شد.

به دنبال انتشار خبر محکومیت دوباره الکسی ناوالنی، متحدان او خواستار تظاهرات مردمی در مرکز مسکو، پایتخت، شده‌اند و وکیل او نیز گفته است به حکم صادره اعتراض خواهد کرد.

این منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، که سال ۲۰۱۴ نیز محکوم به حبس شده بود، شهریور گذشته با عامل عصبی نوویچوک مسموم شد و در آلمان تحت درمان قرار گرفت.

به اعتقاد حامیان این حقوقدان ۴۴ ساله و همچنین برخی از مسئولان آلمانی، وی مورد سوء قصد قرار گرفته بود؛ اما مسکو دست داشتن در هرگونه تلاش برای قتل او را رد کرده است.

با وجود تهدید مقام‌های روسیه به انتقال او به زندان در صورت بازگشت، الکسی ناوالنی هفدهم ژانویه به همراه همسرش به کشورش بازگشت و در بدو ورود در فرودگاه مسکو بازداشت شد.

بازداشت ناوالنی نه تنها انتقادهای جامعه بین‌المللی را به دنبال داشت، بلکه موجب اعتراضات مردمی در سراسر روسیه در طول دو هفته گذشته و بازداشت هزاران تن از معترضان شد.