سکوت کرملین در پی انتشار جزییات مسمومیت ناوالنی

شیوه خاموش ماندن دستگاه تبلیغات دولت روسیه تا زمانی که کرملین به یک نتیجه‌گیری مشخص برسد تازگی ندارد

به رغم سنگینی ادعاها که حکایت از یک برنامه سوءقصد و تأیید ریاست جمهوری دارد، هیچ کلامی از پوتین بیرون نیامده است-Handout/Instagram account @navalny/AFP

کاخ کرملین که معمولا در مدیریت جلسات مطبوعاتی جسور و حاضرجواب است، این هفته بسیار خاموش و ساکت رفتار کرد. 

از زمانی که بلینگ‌کت، اینسایدر و سی‌ان‌ان جزییات تحقیقات‌شان را منتشر کردند، بیش از ۲۴ ساعت می‌گذرد. آن‌ها در این گزارش نشان دادند که چگونه یک تیم سلاح شیمیایی از سرویس امنیتی روسیه، دست کم سه سال الکسی ناوالنی را در روسیه تعقیب کردند تا این که او در ماه اوت به مسمومیت دچار شد. 

به رغم سنگینی ادعاها، که ظاهرا حکایت از یک برنامه سوءقصد و تأیید ریاست جمهوری دارد، هیچ کلامی به طور رسمی از ولادیمیر پوتین یا همکارانش بیرون نیامده است. 

برعکس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه اعلام کرد که جلسه کنفرانس خبری که از قبل برای روز سه‌شنبه و چهارشنبه برنامه‌ریزی شده بود لغو می‌شود. همکاران او گفتند که لازم است معاون مطبوعاتی خود را برای کنفرانس مطبوعاتی سالانه رئیس جمهور در روز پنج‌شنبه آماده کند. ولی این توضیح قانع‌کننده نبود. اولین بار است که سرویس مطبوعاتی لازم دانسته است برای آماده شدن به دو روز کامل نیاز است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های دولتی تا به امروز نتوانسته‌اند روایتی مغایر اتهامات مطرح شده در این گزارش تحقیقاتی بیاورند. شبکه‌های تلویزیونی ظاهرا بدون دستور مشخصی عمل می‌کنند یا آن طور که بر سر زبان‌ها افتاده «کلیشه‌ای» صحبت می‌کنند. 

برنامه «۶۰ دقیقه»، برنامه‌ای که خبرها را «تا هنوز تنور داغ است» اعلام می‌کند، روز سه‌شنبه به طور کامل از قضیه ناوالنی صرف نظر کرد. این برنامه به پیروزی جو بایدن «پیر» در انتخابات ریاست جمهوری، دخالت غرب در «جنگ» علیه واکسن اسپاتنیک روسیه و رواج تبعیض در ایالات متحده اختصاص یافت. روزنامه‌های وفادار دولت نیز به همین ترتیب از این موضوع پرهیز کردند. 

ولادمیر سولاویف، رهبر ماجراجوی پروپاگاندای روسیه، به طور مختصر نظراتی را درباره این موضوع در برنامه جدید یوتیوب خود مطرح کرد. او به مخاطبانش گفت تحقیقات بلینگ‌کت کار سرویس‌های مخفی بریتانیا است، ناوالنی مأمور انگلیس است و این تحقیقات برای ضدیت با پوتین انجام شده است. سایر وفاداران کرملین نیز کمابیش همین مطالب را مطرح کردند. 

شیوه خاموش ماندن دستگاه تبلیغات دولت روسیه تا زمانی که کرملین به یک نتیجه‌گیری مشخص برسد تازگی ندارد. هر بار که خبرهای تازه جنجالی این چنینی بیرون می‌آید، عمدتا همین شیوه به کار گرفته می‌شود. ولی در عصر توییتر، اخبار شبانه‌روزی و کارآگاه‌بازی‌هایی که به بلینگ‌کت فرصت داد از همان ابتدا از عملیات ناوالنی پرده‌برداری کند، این جریانات دیگر مضحک به نظر می‌رسند. 

با این حال هیچ یک از این‌ها بدین معنی نیست که دولت روسیه به افشاگری‌های مطرح شده در این تحقیقات قبلا پاسخ نداده است. سه‌شنبه صبح، نخست وزیر میخائیل میشوستین اعلام کرد از روس‌تله‌کام، شرکت مخابرات دولتی کشور، خواهد خواست که داده‌های شخصی مشتریانش را مورد محافظت قرار دهد. 

زیر سایه چنین داده‌هایی در بازار سیاه بود که محققان توانستند تکه‌های پازل عملیات مخفی را به هم بچسبانند. 

© The Independent

بیشتر از جهان