شکایت تگزاس علیه نتایج انتخابات «ابتکار وکلای ترامپ بود»

دیوان عالی آمریکا با اکثریت آرا شکایت بی‌اساس تنظیم شده از سوی ایالت تگزاس را رد کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، و همسرش ملانیا ترامپ در حال ترک کاخ سفید- MANDEL NGAN / AFP

بنا به یک گزارش جدید، شکایت طولانی‌مدت تگزاس با هدف بی‌اعتبار کردن نتایج انتخابات در چهار ایالت مردد آمریکا، از سوی کن پکستون، دادستان کل جمهوری‌خواه ایالت تگزاس تهیه نشده بود، بلکه آن را وکلای آقای ترامپ تدوین کرده بودند.  

گزارش مفصل نیویورک‌تایمز، تلاش آقای ترامپ برای کودتا و از بین بردن نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ و «۷۷ روز اخلال در دموکراسی» وقتی که رئیس‌جمهور سابق نظریه تقلب آرا را تبلیغ می‌کرد، بررسی کرده است.  

این گزارش می‌گوید که تلاش‌های کارزار آقای ترامپ برای کمک به جلوگیری از تقلب آرا، از سوی چندین دادستان کل جمهوری‌خواه و وکلای ارشد آن‌ها مورد توجه قرار گرفته است.  

رهبران جمهوری‌خواه همچنین نگران مشکل آقای ترامپ در مواجهه با واقعیت شکست انتخاباتی بوده‌اند.  

این گزارش می‌گوید که آقای پکستون، که گفته می‌شود شکایت‌نامه تگزاس را تنظیم کرده است، هفتم دسامبر در یک «قرارداد غیرعادی» لارنس جوزف را به عنوان مشاور ویژه خارجی استخدام کرده است.  

آقای جوزف پیش‌تر در دادگاهی در آمریکا مداخله کرده بود تا از تلاش‌های آقای ترامپ در جلوگیری از انتشار اظهارنامه مالیاتی‌اش، حمایت کند.  

این گزارش می‌گوید: «در همان روز (هفتم دسمابر) قرارداد امضا شد، آقای پکستون شکایتش را به دیوان عالی ارائه داد. آقای جوزف به عنوان مشاور ویژه ذکر شد اما در جلسه استماع، اعلام نشد که شکایت به دست یک طرف خارجی نوشته شده است.» 

 آقای پکستون، اولین  گزینه تیم آقای ترامپ برای ابطال پیروزی جو بایدن در ایالت‌های مردد نبود چرا که پیش‌تر تحقیقات جنایی علیه او به راه انداخته بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین از جفری‌ام لندری، دادستان کل لوئیزیانا درخواست تجدید نظر شد، اما او آن درخواست را رد کرد.  

گزارش نیویورک‌تایمز می‌گوید: «به ازای هر وکیل از تیم آقای ترامپ که بی‌سروصدا عقب‌نشینی کرد، یک وکیل آماده بود تا با طرح دعاوی تبلیغاتی که خطوط اخلاقی و حقوقی و منطقی را رد می‌کرد، پیش برود. 

نیویورک تایمز دریافت که این نه‌تنها شامل رودی جولیانی و وکلایی چون سیدنی پاول و لین وود می‌شد، بلکه دربرگیرنده اکثریت گسترده دادستان‌های کل جمهوری‌خواه می‌شد که شکایاتشان برای کاهش ۲۰ درصد آرا، مخفیانه از طرف وکلایی تنظیم شده بود که به کاخ سفید نزدیک بودند.»  

دیوان عالی آمریکا در تاریخ ۱۲ دسامبر با اکثریت آرا شکایت بی‌اساس تنظیم شده از سوی ایالت تگزاس را رد کرد، که قصد داشت آرای شمارش‌شده در چهار ایالتی را باطل کند که آقای ترامپ در آن‌ها باخته بود، یعنی جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین.  

مثلا چند روز قبل از تصمیم دادگاه، متحدان ترامپ به فشار برای جلب حمایت از شکایت تگزاس ادامه دادند. مایک جانسون، نماینده ایالت لوئیزیانا در مجلس نمایندگان، در ایمیلی خواستار حمایت جمهوری‌خواهان کنگره از شکایت تگزاس شد.  

این ایمیل که با عنوان «درخواست فوری از سوی رئیس‌جمهور ترامپ» ارسال شد، گفت که رئیس‌جمهور «به ویژه از من خواست تا با کلیه اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و سنا تماس بگیرم و از همه بخواهم تا محلق شوند.» 

علی‌رغم این که چندین مقام ارشد در مورد این درخواست ابراز تردید کردند، درخواست فوق حمایت دو سوم دادستان‌های کل جمهوری‌خواه را به دست آورد. 

© The Independent