ایران، متهم اصلی انفجار مقابل سفارت اسرائیل در دهلی

مقام‌های هندی می‌گویند احتمالا طلبه‌های هندی که در قم تحصیل کرده‌اند در این بمب‌گذاری نقش داشته‌اند

هند حمله به سفارت اسرائیل را بسیار جدی گرفته و اعلام کرده‌است که اجازه نمی‌دهد کشورش صحنه درگیری دو کشور دیگر با هم شود-Sajjad HUSSAIN / AFP

رسانه‌های هندوستان به نقل از منابع امنیتی این کشور احتمال دست داشتن جمهوری اسلامی ایران در بمب‌گذاری روز جمعه ۱۰ بهمن‌ماه در مقابل سفارت اسرائیل در دهلی نو را برجسته کرده‌اند.

تحقیقات آژانس‌های امنیتی هند در مورد این انفجار هنوز ادامه دارد، ولی شواهدی به دست آمده که سوءظن‌ها نسبت به جمهوری اسلامی ایران را بیشتر کرده است.

روزنامه هندوستان تایمز به نقل از مقام‌های مبارزه با تروریسم در دهلی نو گفته شواهد معتبر و کافی در مورد دخالت تهران در انفجار روز جمعه وجود دارد، اگرچه بازرسان هنوز به دنبال افرادی هستند که عملیات را اجرا کرده‌اند.

یک مقام ارشد امنیتی به این روزنامه گفته است: «تلاش‌های عامدانه‌ای انجام شده است تا با انتشار اعلامیه‌های دروغین این حملات به داعش منتسب شود و نقش ایران پنهان بماند.»

هند حمله به سفارت اسرائیل را بسیار جدی گرفته و اعلام کرده‌است که اجازه نمی‌دهد کشورش صحنه درگیری دو کشور دیگر با هم شود.

هند با اسرائیل و ایران روابط نزدیکی دارد، گرچه این دو کشور دشمن هم هستند.

طلبه‌های هندی در مظان اتهام

یک مقام امنیتی دیگر که در تحقیقات مرتبط با این بمب‌گذاری مشارکت دارد، به رسانه‌های هندی گفته است که تحقیقات فعلی بر طلبه‌هایی هندی متمرکز است که پس از تحصیل در قم به کشورشان بازگشته‌اند. مقامات افزودند که تمرکز بر یک شهر خاص در جنوب هند و یک شهر شیعه‌نشین در افغانستان است.

پس از انفجار در مقابل سفارت اسرائیل، یک گروه به نام «جیش الهند» در تلگرام مسئولیت آن را پذیرفت. جیش‌الهند یک گروه تلگرامی با ۵۶ عضو است و هم‌اکنون نیز این حساب مسدود شده است. به نظر می‌رسد استفاده از حساب تلگرامی و فیس‌بوکی این گروه کوچک و ناشناس که پیش‌تر مطالبی در حمایت از داعش منتشر کرده بود، شیوه‌ای برای دور کردن نتیجه تحقیقات از ایران و عواملش و انتساب عملیات بمب‌گذاری به داعش باشد.

نامه‌‌ای که اسرائیل را تهدید می‌کند

با وجود این، از محل بمب‌گذاری یک نامه خطاب به سفیر اسرائیل در هند به دست آمده که ابهام‌ها را بیشتر کرده است.

در این نامه، رون مالکا، سفیر اسرائیل شیطان و نماینده ملتی تروریست خطاب شده است. نویسنده نامه خود را «ثارالله هند» معرفی کرده است.

در این نامه وعده داده شده که انتقال ترور قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و محسن فخری‌زاده گرفته خواهد شد.

قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس به همراه ابومهدی المهندس، فرمانده کتائب حزب‌الله در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در روز ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند.

محسن فخری‌زاده نیز یکی از مقام‌های ارشد برنامه هسته‌ای ایران بود که در روز ۷ آذر‌ماه امسال در نزدیکی تهران ترور شد. مقام‌های جمهوری اسلامی بارها اسرائیل را به اجرای این برنامه ترور متهم کرده‌اند. اسرائیل به صورت رسمی این اتهام را نپذیرفته است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «این فقط یک نمایش کوچک بود. ما می‌توانیم شما را در هنگام غذا خوردن تا کارهای دیگر رصد کنیم. توجه داشته باشید، بازی برای اسرائیل و شرکای ایدئولوژی تروریستی آن‌ها به پایان رسیده است. آماده انتقام خون بزرگ‌ترین و بهترین قهرمانان ما (سلیمانی، ابومهدی المهندس و فخری‌زاده) باشید.»

در این نامه ادعا شده است که این گروه توانایی «پایان دادن به زندگی شما» را در هر زمان دارد و «پناهگاه‌های تروریستی اسرائیلی» از بین خواهند رفت. این نامه با این جمله پایان یافته است: «تمام کاری که شما باید انجام دهید، شمردن روزهای باقیمانده (از زندگی‌تان) است.»

سفیر اسرائیل در هند اعلام کرده که تمایلی ندارد در مورد این نامه اظهار‌نظر کند.

هند موضوع را جدی گرفته است

سابرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند پس از این انفجار با گبی اشکنازی همتای اسرائیلی خود گفتگو کرده است. آجیت دوال مشاور امنیت ملی دولت هند نیز به مقام‌های اسرائیلی اطمینان داده که تحقیقات کاملی در این رابطه انجام خواهد شد.

وزیر خارجه هند به مقام‌های اسرائیل اطمینان داده است که سطح حفاظت از اماکن دیپلماتیک این کشور در هند را افزایش خواهد داد.

این اولین بار نیست که ایران به حمله به دیپلمات‌های اسرائیلی در هند متهم می‌شود. در روز ۱۳ فوریه ۲۰۱۲  سه مأمور سپاه قدس از طریق یك واسطه هندی با استفاده از یک بمب مغناطیسی خودروی همسر وابسته دفاعی اسرائیل را هدف قرار دادند. این رویداد چندی پس از ترور تعدادی از دانشمندان هسته‌ای ایران در تهران و با استفاده از بمب‌های مغناطیسی صورت گرفت. سه مأمور سپاه قدس که در اجرای آن عملیات نقش داشتند پیش از آغاز تحقیقات دولت هند از این کشور خارج شدند.