نامه محمود احمدی‌نژاد به جو بایدن؛ دعا می‌کنم در سیاست‌های سنتی دولت آمریکا تجدیدنظر کنید

رئیس جمهور سابق ایران در نامه‌ای به جو بایدن سیاست‌های احتمالی دولت آمریکا را به چالش کشید

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور دولت‌های نهم و دهم نظام جمهوری اسلامی در ایران- IRANIAN PRESIDENCY WEBSITE / AFP

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور دولت‌های نهم و دهم نظام جمهوری اسلامی در ایران، چندی پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده آمریکا، نامه‌ای بلند به جو بایدن نوشته است و در آن برای رئیس جمهور جدید آمریکا «دعا» کرده است تا بایدن از سیاست‌های سنتی آمریکا دست‌بردارد و با اتخاذ سیاست‌های مبتنی بر صداقت در مسیر از بین بردن ظلم و فقر قدم بردارد. 

رئیس جمهور سابق ایران، چند روز قبل در یک گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس نیوز از این نامه خبر داده بود.  

نامه محمود احمدی‌نژاد که نسخه‌ای از آن به دست ایندیپندنت فارسی رسیده است با طرح پرسش‌هایی و هم‌چنین تاکید بر مواردی در امور جهان، اولین نامه یک مقام سیاسی سابق ایرانی به رئیس جمهور آمریکاست. احمدی‌نژاد در حال حاضر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. 

محمود احمدی‌نژاد در بخشی از این نامه خطاب به بایدن می‌نویسد که قصد ندارد در این مجال به ماجرای انتخابات آمریکا بپردازد اما می‌خواهد توجه رئیس جمهور آمریکا را به پاره‌ای از مهم‌ترین مسائل موجود جلب کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهور سابق ایران در این نامه با طرح پرسش‌هایی به صورت‌بندی نظرات خود درباره وضع موجود جهان می‌پردازد. 

در بخشی از این نامه آمده است که « دموکراسی کنترل شده در واقع ایده درخشان دموکراسی، به معنای آزادی کامل و اعمال اراده مردم در تعیین سرنوشت و حکومت کشورها را بی‌معنا کرده است».

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از نامه خود با اشاره به اینکه تجربه تاریخی نشان داده است که ایرانیان هیچ‌وقت زیر سلطه بیگانگان نمی‌روند نوشته است که امرو ملت ایران از روش حاکمیت در کشور ناراضی هستند.

رئیس جمهور سابق کشور هم‌چنین در جایی از نامه خطاب به بایدن نوشته است: «چرا هیئت حاکمه پشت صحنه آمریکا این اندیشه که همگان در کمال احترام، دوستی ، امنیت و رفاه  زندگی کنیم و در پرتو آزادی و عدالت برای ساختن آینده بهتر همکاری و مشارکت داشته باشند را برنمی‌تابند؟»

 احمدی‌نژاد هم‌چنین تاکید کرده است که امروز مردم ایران و آمریکا در بالاترین سطح درک نسبت به لزوم برقراری رابطه مسالمت‌آمیز با یکدیگر هستند و امید دارند که دریچه‌های بیشتری برای این رابطه مسالمت‌آمیز فراهم شود.

رئیس جمهور سابق ایران نوشته است که مردم دو کشور در انتظار گشایش‌های زیادی در روابط با یکدیگر هستند.