برقراری روابط رسمی دیپلماتیک میان اسرائیل و کوزوو 

وزیران خارجه دو کشور روز اول فوریه در مراسمی مجازی سند برقراری روابط میان دو کشور را امضا می‌کنند

تصمیم به‌رسمیت شناختن متقابل اسرائیل و کوزوو سپتامبر ۲۰۲۰ در نشست رهبران صربستان و کوزوو در کاخ سفید گرفته شد- Brendan Smialowski / AFP

ملیزا هارادینا-استوبلا، وزیر امور خارجه کوزوو، اعلام کرد هفته آینده به‌مناسبت برقراری روابط دیپلماتیک این کشور با اسرائیل، مراسمی رسمی برگزار می‌شود. او این مراسم را یک «لحظه‌ تاریخی» در تاریخ کوزوو خواند.  

وزیر امور خارجه کوزوو جمعه ۱۰ بهمن‌ماه اعلام کرد که او و همتای اسرائیلی‌اش، گابی اشکنازی، روز اول فوریه (دوشنبه، ۱۳ بهمن‌ماه) در مراسمی مجازی، سند برقراری روابط میان دو کشور را امضا خواهند کرد. او گفت: «اسرائیل کشور ما را به‌رسمیت می‌شناسد و این یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای کوزوو است که به لطف ایالات متحده آمریکا، متحد مشترک و همیشگی ما، در یک لحظه مهم برایمان به‌وقوع می‌پیوندد.»  

تصمیم به‌رسمیت شناختن متقابل میان اسرائیل و کوزوو، کشوری با اکثریت مسلمان، سپتامبر گذشته در نشست رهبران صربستان و کوزوو در کاخ سفید و در حضور دونالد ترامپ، رییس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا گرفته شد. در آن نشست، مقام‌های صربستان نیز با انتقال سفارت خود در اسرائیل از تل‌آویو به اورشلیم موافقت کردند؛ هرچندکه این انتقال تاکنون انجام نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت دونالد ترامپ در اواخر سال ۲۰۱۷ اورشلیم را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌رسمیت شناخت و در ماه مه ۲۰۱۸ سفارت آمریکا را به آن‌جا منتقل کرد. درپی آن، واشینگتن دیگر کشورها را نیز به این کار تشویق کرده، اما این مسأله به‌شدت مورد انتقاد فلسطینی‌ها و بسیاری از اروپایی‌ها قرار گرفته، زیرا درگیری اسرائیل و فلسطین همچنان حل‌ نشده است.

پارلمان کوزوو در سال ۲۰۰۸ استقلال خود را از صربستان اعلام کرد و بیشتر کشورهای غربی آن را به‌رسمیت شناختند. صربستان، روسیه و چین ازجمله کشورهایی هستند که هنوز کوزوو را به‌رسمیت نشناخته‌اند. تمایل نشان ندادن صربستان برای به‌رسمیت شناختن کوزوو، موجب ادامه تنش‌ها در حوزه بالکان و نیز به ثبات نرسیدن منطقه پس از جنگ‌های خونین دهه ۱۹۹۰ شده است.

به گزارش «تایمز آو اسرائیل»، دلیل نبود رابطه رسمی میان کوزوو و اسرائیل تاکنون، این بوده است که اسرائیل کوزوو را به‌رسمیت نشناخته بود. اکثریت مسلمان کوزوو مخالفتی با به‌رسمیت‌شناختن اسرائیل نداشتند. 

بنابر این گزارش، دلیل امتناع اسرائیل از به‌رسمیت‌شناختن کوزوو این بود که نمی‌خواست از اعلام استقلال یک‌طرفه یک کشور حمایت کند، چون می‌ترسید که مبادا این‌گونه اعلام استقلال، به الگوی خطرناکی برای فلسطینی‌ها تبدیل شود.

بیشتر از جهان