شرط طالبان برای حضور در دولت: اشرف غنی کنار برود

مخالفت جهانی با شکل‌گیری حکومت موقت، طالبان را به گزینه «کناره‌گیری غنی» قانع کرده است

شیرمحمد عباس استانکزی، مذاکره‌کننده ارشد طالبان بر کنار رفتن اشرف غنی به‌عنوان پیش‌شرط خود برای مشارکت در دولت تاکید کرده‌است-KARIM JAAFAR / AFP

شیرمحمد عباس استانکزی، معاون تیم مذاکره‌کننده طالبان که به مسکو سفر کرده است، در یک نشست خبری گفت که در صورت کنار رفتن اشرف غنی از حکومت، طالبان حاضر هستند با حکومت جدید مذاکره کنند. استانکزی در این نشست خبری گفت: «اگر اشرف غنی از جنگ دست بردارد و بگوید که من استعفا می‌دهم، طالبان حاضرند با حکومت جدید کار کنند.» وی اظهار داشت که اشرف غنی مانع اصلی روند صلح در افغانستان است و می‌خواهد همچنان در آینده هم رئیس‌جمهور افغانستان باقی بماند.

استانکزی مدعی شد که تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان، صلاحیت لازم برای مذاکرات را ندارد زیرا غنی این اختیار را به آنان نداده است. او همچنان گفت که تلاش‌های غنی برای باقی ماندن در قدرت همچنان ادامه دارد و او با اروپا و آمریکا برای ماندن در قدرت، در حال لابی کردن است.

به باور استانکزی، تا زمان خروج کامل نیروهای خارجی، طالبان نمی‌توانند آتش‌بس کنند و سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

به نظر می‌رسد تغییر موضع طالبان در قبال دولت افغانستان از رویکرد جدید آمریکا در قبال توافق صلح ریشه گرفته است. دولت آمریکا به رهبری جو بایدن، اعلام کرده است که در توافق صلح با گروه طالبان، بازنگری می‌کند. به دنبال آن، پنتاگون نیز به تازگی گفته است در صورتی که طالبان، خشونت‌ها را کاهش ندهند، مذاکره معنای خود را از دست می‌دهد و دیگر به مذاکره نیازی باقی نمی‌ماند. جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع، در یک نشست خبری گفته است که اگر طالبان به تعهدات خود در قبال توافق صلح پایبند نمانند، رابطه خود را با تروریسم قطع نکنند و خشونت‌ها را کاهش ندهند، راهی برای مذاکره باقی نخواهد ماند. سخنگوی وزارت دفاع اعلام کرده است که رئیس‌جمهوکه هنوز هیچ تصمیمی درباره نیروهای باقیمانده در افغانستان، نگرفته است. پیش از این هم، رسانه‌های آمریکا به صورت گسترده، رابطه طالبان و القاعده را مستحکم ارزیابی کرده و حتی گفته بودند که این روابط گسترده‌تر هم شده است. دولت آمریکا هم گفته بود که القاعده، با پشتیبانی داخلی، دوباره قدرت گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مطرح شدن این مسائل از زبان دولت آمریکا که بر اساس توافق صلح، نیروهای خود در افغانستان را به عدد دو هزار و ۵۰۰ رسانده، طالبان را نگران کرده است تا مبادا توافق صلح تحت تاثیر عملکرد آنان، ارزش خود را از دست بدهد. طالبان حتی نگران این‌ مسئله هستند که دولت امریکا دوباره در مقابل طالبان موضع جنگی اختیار کنند. اظهارات مقام‌های دولت افغانستان مبنی بر آمادگی نیروهای امنیتی افغان برای حمله به طالبان، از دید طالبان، نمی‌تواند بدون چراغ سبز آمریکا  باشد. به همین دلیل این گروه در یک گشت‌وگذار استراتژیک، سفرهای خود را به کشورهایی که با آمریکا آشکارا دشمنی می‌ورزند، آغاز کرده‌اند و به نحوی به دنبال نزدیکی با متحدان سابق خود هستند.

طالبان همچنین با اعلام نظر در مورد کنار رفتن اشرف غنی و نه تغییر نظام، می‌خواهند متحدانی را در داخل افغانستان با خود همراه کنند زیرا آنان به خوبی دریافته‌اند که مخالفان فکری غنی در داخل افغانستان نیز کم نیستند اما به دلیل مخالفت طالبان با اصل نظام، در یک اتحاد استراتژیک با دولت افغانستان قرار گرفته‌اند. به همین دلیل طالبان می‌خواهند با این ترفند استراتژیک، به مخالفان رئیس‌جمهور این پیام را برساند که آنان با اصل نظام مخالفتی ندارند بلکه تنها خواستار کنار رفتن آقای غنی هستند و پس از آن حاضرند با دولت جدید همکاری کنند. اما این‌که به فرض کناره‌گیری آقای غنی، چی کسی می‌تواند سکان رهبری دولتی با مشارکت طالبان را بر عهده بگیرد، مسئله‌ای است که باید درباره آن دقیقتر فکر کرد.