وزیر آموزش و پرورش: وجود ۳۹۰۰ مدرسه کانکسی رقم قابل توجهی نیست

در هفته گذشته دو دانش‌آموز نوجوان بعد از آتش گرفتن مدرسه‌ای کانکسی در دزفول جان خود را از دست دادند

بحث مدارس کانکسی و فرسوده طی سالهای گذشته در ایران همواره مطرح بوده‌است- عکس از برنا

وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه ۳۹۰۰ مدرسه کانکسی در کشور وجود دارد گفته که «تعداد مدارس کانکسی در کشور زیاد نیست». این در حالی است که در روزهای گذشته دو دانش‌آموز نوجوان بعد از آتش گرفتن مدرسه‌ای کانکسی در دزفول جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته محسن حاجی میرزایی، ۳۹۰۰ مدرسه کانکسی از مجموع بیش از ۱۱۵ هزار مدرسه در کشور است که رقم قابل توجهی نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته آتش‌سوزی یک مدرسه کانکسی در استان خوزستان واکنش‌های بسیاری در پی داشت. سازمان آموزش و پرورش اعلام کرد که این کانکس محل اسکان معلمان بوده‌است سه معلم دچار آتش‌سوزی شدید و دو دانش‌آموز جان باختند.

با گذشت یک هفته از این حادثه وزیر آموزش و پرورش می‌گوید این وزارتخانه موظف است فضای آموزشی مناسب برای همه دانش آموزان فراهم کند. ولی در عین حال تعداد ۳۹۰۰  مدرسه کانکسی در کشور را رقم قابل توجهی نمی‌داند.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اما در روزهای گذشته از وجود ۴ هزار مدرسه کانکسی در کشور خبر داده بود که در مناطق صعب‌العبور و عشایری قرار دارند ولی «کاملا استاندارد» هستند.

تفاوت آمار ارائه شده توسط دو مقام دولتی از یک وزارتخانه در فاصله چند روز نشان از ناآشنا بودن مدیران کلان با سیستم تحت مدیریت آنها دارد. این آماری است که هرساله از سوی این نهاد دولتی مطرح می‌شود و گفته‌های امروز آقای وزیر نشان می‌دهد که به دلیل قابل توجه نبودن تعداد مدارس برنامه‌ای هم برای آنها مدنظر این وزراتخانه نیست.

بحث مدارس کانکسی و فرسوده طی سالهای گذشته در ایران همواره مطرح بوده ‌است. در روز سه شنبه نیز مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفته بود که حدود ۴۰ درصد مدارس مرکز استان یزد فرسوده‌اند و نیاز به بازسازی دارند.

بر اساس آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش تنها در تهران ۲۲ هزار و ۵۰۰ کلاس درس فرسوده وجود دارد.