دیلیان وایت و نبرد برای عنوان قهرمانی سنگین وزن جهان

برگشت معجره‌آسای وایت از ناک داون راند نهم

Dave Thompson/worldboxingnews.net

دیلیان وایت هرگز راه ساده را انجام نمی‌دهد و پس از تخلیه نیروی خود در رینگ با یک ضربه سنگین و کشنده به حریف جنگجوی خود اسکار ریواس، به پیروزی دست یافت، و به طور موقت، عنوان سنگین وزن جهان‌، و فدراسیون جهانی بوکس را از آن خود کرد.

وایت در راند نهم با دریافت یک ضربه سنگین هوک چپ از ریواس کلمبیایی که به مانند یک دستگاه ماشینی مشت می‌زد به زمین افتاد، اما از هرگونه خطر بیشتری جان به در برد و در نهایت موفق به کسب عنوان برنده این مسابقه با نتایج ( ۱۱۲-۱۱۵، ۱۱۲-۱۱۵، ۱۱۱-۱۱۶) شد.

وایت برای رسیدن به کمربند دیونتای وایلدر و رقابت بر سر به دست آوردن عنوان شماره ۱، به مدت ۶۰۰ روز ناکامی را تحمل نمود، اما قدرتی برای اجبار حریف آمریکایی برای رویارویی با وی نداشت. با این حال، در حال حاضر نقشه راه نهایی به سوی کمربند معروف سبز و طلایی رنگ را در دستان خود دارد.

دیونتای وایلدر با لقب (برنز بامبر) پیش از مسابقه مجدد و پر سر و صدا با تایسون فیوری، امسال ابتدا با لوئی اورتیز مبارزه خواهد کرد، اما مهم نیست که چه کسی از آن مسابقه برنده بیرون بیاید، در هر حال در سال ۲۰۲۰ به وایت فرصتی داده خواهد شد.

پس از محاسبه و بررسی سرعت خیره ‌کننده حریف کلمبیایی در ابتدای مسابقه، بوکسور اهل بریکستون به سرعت، استرس و نگرانی را از خود دور کرد تا ظرف چند ثانیه غوغایی به پا کند.

وایت پس از اینکه مشاهده کرد بوکسور اهل مونترال از ضربه‌ای که به پشت او وارد شد و با تاخیر به روی رینگ خم شد، به سرعت مسابقه را در دست خود گرفت و با انرژی خود تمام استادیوم را به آتش کشید و ریواس را مبهوت قدرت خود کرد.

پس از اینکه در یک سی ثانیه جهنمی توسط این غول مورد هجوم قرار گرفت، ریواس دست به کار شد و روی سر سخت خود را به وایت نشان داد و به دفع حملات وی پرداخت و از کناره‌ها فرار می‌کرد.

سرانجام شروع آتشین این مسابقه در راند چهارم هنگامی که وایت شروع به وارد کردن ضربات خود از اطراف و از میان دستکش‌های رنگارنگ ریواس به سمت وی کرد، برای لحظه‌ای فروکش کرد که حرکتی کامل برای جلوگیری از بروز شور و اشتیاق رقیب متکبر خود بود.

با وجود موضع دفاعی ریواس، ضربات او با فاصله دورتری زده می‌شد تا مطمئن شود که حواس وایت سر جایش است. اما حملات ابتدایی ریواس هم که در ابتدای مبارزه انجام داد، با برگشت‌های سریع مواجه شد و باعث شد تا چشم چپ او ورم کند و این ورم در هر راند بیشتر و بیشتر شود. این آسیب دیدگی باعث شد تا مربی ریواس خشمگین شود و حرف‌های خود از زبان اسپانیایی را به انگلیسی تغییر دهد تا مطمئن شود پیام او فهمیده می‌شود « جداً داری میزنی؟»

به نظر رسید این حرف وقتی راند هفتم شروع شد تاثیر لازم را به جا گذاشت، چون وقتی ریواس زیر ضربات شلاق مانند وایت خم شد، وایت روی طناب نشست.

اگر ضربه سنگین هوک چپ را کنار بگذاریم، وایت آرام باقی ماند و خودش را جمع و جور کرد، از ضربات خود استفاده کرد و با اتکا به پای چپ مشت‌های محکم خود را نشان داد. مربی او مارک تیبز به دلیل تمایل وایت برای گرفتن رمق حریف در زمان زدن ضربه دوم و در عین حال دادن فرصت به رقیب، بر تاثیر گذاری بیشتر تک ضربه‌ها تاکید می‌کرد.

در راند هشتم یک پوزخند بیمار گونه از وایت به نمایش درآمد، و نشان دهنده این بود که چه مقدار از این قمار لذت می‌برد: چشم انداز تسلیم و واگذاری موقعیتی که برای حفظ آن تقریباً از زمانی که توسط آنتونی جاشوا متوقف شده بود به مدت چهار سال به سختی برای آن زحمت کشیده بود.

اما ریواس، که برای به دست آوردن این فرصت، با تاخیر برایانت جنینگ را شکست داد، با یک هوک چپ وایت را در راند نهم به زمین انداخت تا سالن او ۲ غرق در سکوت شود. وایت برای لحظه‌ای از کار افتاد، برای کمک به رقیب خود که او را به راه خودش برگرداند به روی پاهایش ایستاد، اما خودش را روی طناب انداخت و با فرصت خوبی که به دست آورد شروع به حمله به سمت وی کرد.

ریواس حس کرده بود که لحظه وی فرا رسیده است، اما این لحظه به طور غریزی برای وایت به وجود آمده بود: یک هوک چپ شکننده ریواس را که انگار در حال خمیازه کشیدن بود گیج کرد، بخشی از آن مربوط به خستگی مفرط بود و بخشی به دلیل دست کم گرفتن قدرت استقامت حریف.

هنگامی که هر دو حریف با خوشحالی پذیرفتند که باید به نبرد خود ادامه دهند، قدرت نمایی آنها به راند دهم کشیده شد. در حالی که جمعیت حاضر در سالن بوکسور لندنی را تشویق می‌کرد، زنگ پایان راند برای هر دو همزمان به صدا درآمد.

خشم ناشی از عدم دستیابی به یک عنوان جهانی برای وایت تاثیری داشته است که باعث شده تا یک خروس جنگی همه فن حریف درون او رشد کند. در جوی که سراسر آن شبیه به یک استادیوم فوتبال بود، وایت اکنون به یکی جالب‌ترین و هیجان انگیز‌ترین بوکسور‌های روی کره زمین تبدیل شده است که دیدن مسابقات او لازم و ضروری است.

قصد و اراده برای مبارزه با ریواس، نه تنها خطرناک بود، بلکه درگیری با او در طول ۱۲ راند مرگبار به نظر غیر عقلانی می‌رسید، اما وایت برای برخاستن از شکست‌ها به این نبرد ادامه داد و حالا در جایگاهی است که رسیدن به جایزه‌ای که برای همیشه در آرزوی آن بوده است، در دسترس او می‌باشد.     

© The Independent

بیشتر از ورزش