استفاده از لیزر در جدیدترین ماموریت ماهواره‌های استارلینک

این ماهواره‌ها به آلاسکا و مناطق بسیار دور از خط استوا در کانادا، اینترنت ارائه خواهند داد

اسپیس ایکس در نظر دارد که در سال ۲۰۲۱ تمام مناطق مسکونی زمین را پوشش دهد-Handout / SPACEX / AFP

ایلان ماسک اعلام کرده که آخرین گروه از ماهواره های اینترنت استارلینک اسپیس ایکس، به لیزر مجهز هستند. در جدیدترین ماهواره‌های پرتاب شده استارلینک از فناوری لیزر استفاده شده است. این ماهواره‌ها روز یکشنبه در یک مدار قطبی مستقر شدند.

این ماهواره ها به آلاسکا و مناطق بسیار دور از خط استوا در کانادا، مناطقی که زیرساخت های مستقر در زمین به سختی قابل نصب و راه اندازی هستند، خدمات اینترنت پرسرعت ارائه خواهند داد.

پس از پرتاب این ماهواره ها آقای ماسک اعلام کرد که شصت ماهواره ارسالی به مدار، نخستین ماهواره های V.09 استارلینک بوده‌اند که از لیزرهای سرویس بین ماهواره‌ای برای انتقال داده‌ها در سرعت بالای ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه (Mbps) استفاده می‌کنند.

او در توییت خود نوشت: «ماهواره‌های V.09 استارلینک، از ارتباط لیزری بین ماهواره‌ها برخوردارند، از این رو هیچ نیازی به ایستگاه‌های زمینی مستقر در قطب‌های زمین نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

"تمامی ماهواره هایی که سال آینده پرتاب خواهند شد ارتباط لیزری دارند. در سال جاری فقط ماهواره های قطبی ما، ارتباط لیزری دارند و  V.09 هستند."

در حال حاضر بیش از ۸۰۰ ماهواره استارلینک در مدار قرار دارند که به تعداد محدودی از کاربران در ایالات متحده آمریکا، کانادا و انگلستان که دستگاه ها و تجیزهات مخصوص آنتن برای دریافت سیگنال ها را خریده اند، خدمات ارائه می کنند.

اسپیس ایکس در نظر دارد طی سال‌های آینده ده‌ها هزار ماهواره دیگر به فضا پرتاب کند و امیدوار است که بتواند "در سال ۲۰۲۱ نزدیک به تمام مناطق مسکونی زمین را پوشش دهد."

وبسایت استارلینک اعلام کرده که "کاربران می توانند در اغلب مناطق طی چند ماه آینده که ما سیستم استارلینک را بهبود می بخشیم، انتظار سرعت دادهها در طیف ۵۰ مگابایت بر ثانیه تا ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه و زمان تاخیر بین ۲۰ تا ۴۰ میلی ثانیه را داشته باشند."

این سرعتها با استقرار ماهوارههای بیشتر و ارتقا و توسعه نرمافزارهای شبکه، مدام افزایش پیدا خواهد کرد. اسپیس ایکس در متن بایگانی اصلی ثبت شده در کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC) ادعا کرده که منظومه ماهوارهای این شرکت احتمالا قادر خواهد بود که سرعت اینترنت تا میزان ۱ گیگابایت بر ثانیه را ارائه کند.

سال گذشته کیت تایس، مهندس ارشد اسپیس ایکس گفته بود که دستیابی به این سرعت و پوشش شبکه که در بایگانی کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC) آمده زمان بَر است و طول میکشد. او گفته بود «شبکه ما البته هنوز در حال پیشرفت است و دارد روی آن کار می شود. ما به مرور زمان و به منظور استفاده از تمام ظرفیت های شبکه، همچنان  قابلیت هایی به آن خواهیم افزود.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی