درآمد «شاخ‌های مجازی» از تبلیغات صداوسیما بیشتر است

درآمد اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در سال، مبلغی در حدود ۷۰۰ تا هزار میلیارد تومان است

درآمد کاربران ایرانی اینستاگرام از تبلیغات بیش از درآمد صداوسیما است - Lionel BONAVENTURE / AFP

مرکز پژوهشی و داده‌کاوی در جمهوری اسلامی مدعی شده است که مجموع درآمد ۶۰۰ اینفلوئنسر برتر اینستاگرام فارسی در یک سال چیزی در حدود درآمدی است که سازمان صداوسیما از تبلیغات به دست می‌آورد.

محسن فینی زاده، مدیر مرکز پژوهشی «بتا» در گفتگو با دنیای اقتصاد اظهار داشت که برآوردهایشان نشان می‌دهد تنها درآمد حاصل از تبلیغ و اطلاع‌رسانی توسط اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در سال، مبلغی در حدود ۷۰۰ تا هزار میلیارد تومان است.

او افزود اینفلوئنسرهای اینستاگرام، مبلغی در حدود ۵ تا ۱۰۰ میلیون است و هرکدام از اینفلوئنسرهای اینستاگرام، روزانه تعداد قابل‌توجهی از چنین ویدئوها و استوری‌های تبلیغاتی را در صفحات خود با مخاطبانشان به اشتراک می‌گذارند.

این در حالی است که صداوسیما با بودجه‌ای نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان و نزدیک به ۵۰ هزار کارمند، از بزرگ‌ترین سازمان‌های دولتی در ایران محسوب می‌شود. بااین‌حال بنا به این گزارش، صداوسیما در رقابت بر سر جذب تبلیغات، در برابر فعالان در اینستاگرام بازی را واگذار کرده است. مسئله‌ای که احتمالا با کاهش میزان مخاطب صداوسیما رابطه دارد.

به نظر می‌رسد به جز مسائل سیاسی، بحث گردش مالی بالای تبلیغات در اینستاگرام که باعث شده تا دست مدیران صداوسیما از آن کوتاه شود، از دلایل دیگر فشار برای فیلترینگ اینستاگرام است.

هم‌زمان، بحث فیلترینگ اینستاگرام این روزها مجدداً مطرح شده است. اخیراً محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به دلیل «فیلتر نکردن اینستاگرام»، به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، «حسینعلی حاجی دلیگانی»، عضو کمیسیون تلفیق در این مورد گفته است که این کمیسیون در مصوبه خود مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی را به سازمان صداوسیما سپرده و دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیز برای تولید محتوا در فضای مجازی اختصاص داده است. اگرچه این مصوبه هنوز به قانون تبدیل نشده است.

پیش‌تر نیز، فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس، در انتقاد از وضعیت موجود در فضای مجازی کشور گفته بود: «اکنون بیش از ۵۰ درصد ترافیک داده‌های کل کشور به شبکه اجتماعی اینستاگرام اختصاص دارد، درحالی‌که طبق قوانین نباید بیش از یک‌سوم ترافیک به مجموع پیام‌رسان‌های خارجی اختصاص یابد.»

از سوی دیگر، علی ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت با اشاره به طرح شکایت از آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نوشت که این فقط یک اتفاق ساده اداری یا قضایی نیست. به گفته آقای ربیعی، اینستاگرام محل کسب‌وکار گروه بزرگی از مردم شده است و تصمیم به تعطیلی‌اش جنبه‌های زیان‌بار اقتصادی بزرگ خواهد داشت.