استعفای مصلحتی نخست‌وزیر ایتالیا برای تشکیل ائتلاف جدید

ائتلاف کنونی، با جنبش ۵ ستاره، حزب دمکراتیک و حزب لیو امیدوار است که دولت سوم کونته را تشکیل بدهد

جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا - Ludovic Marin / AFP

نخست وزیر ایتالیا در پی قطع پشتیبانی یکی متحدان اصلی ائتلافی، از نحوه مدیریت او در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا استعفا داد.

طبق اعلام دفتر ریاست‌جمهوری در روز سه‌شنبه، جوزپه کونته، استعفای خود را تسلیم سرجیو ماتارلا، رییس جمهور ایتالیا کرد. رییس جمهور اما، هیچ‌گونه تصمیم فوری‌ در اینباره نخواهد گرفت. او از جوزپه کونته خواهد خواست، همچنان قدرت را در دست داشته باشد.

آقای کونته امیدوار است که حمایت رییس جمهور برای تشکیل دولت ائتلافی جدید را جلب کند و بتواند کشور را در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا و رکود اقتصادی مدیریت کند. او همچنین امیدوارم است برنامه‌ای برای هزینه‌کردن ۲۰۹ میلیارد یورو اعتبار دریافتی از اتحادیه اروپا، تدوین کند.

او از سیاست‌مداران مخالف یا بی‌طرف در مجلس سنا، صمیمانه درخواست کرد که برای تشکیل دولت جدید «نجات ملی» از او حمایت کنند.

آقای کونته در فیسبوک نوشت: «الان باید نمایندگان به ندای قلبی‌ خود درباره آینده جمهوری ایتالیا گوش بدهند و وارد میدان شوند.» او گفت در پی تشکیل دولتی «فراگیرتر و دارای اکثریت استوارتر» است.

دولت ائتلافی آقای کونته، اوایل همین ماه، وقتی یکی از حزب‌های کوچک ائتلاف به رهبری نخست وزیر سابق ماتئو رنتسی، به حمایت از دولت پایان داد، دستخوش تنش شد. آقای کونته، هفته پیش توانست رأی اعتماد مجلس را به دست آورد ولی در کسب اکثریت مطلق مجلس سنا، ناکام ماند و ناچار شد استعفا بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ماتارلا می‌تواند از او بخواهد دولت ائتلافی فراگیرتر و فنی‌تری تشکیل دهد تا بتواند کشور را در دوران همه‌گیری، به پیش ببرد یا مجلس را منحل کند و انتخابات را دو سال زودتر از موعد برگزار کند.

ائتلاف کنونی، با جنبش ۵ ستاره، حزب دمکراتیک و حزب کوچک‌تر لیو امیدوار است که بتواند دولت سوم کونته را تشکیل دهد.

دولت ائتلافی نخست او با جنبش ۵ستاره و حزب دست راستی لیگ، به رهبری ماتئو سالوینی، در سال ۲۰۱۸ آغاز به کار کرد و ۱۵ ماه دوام آورد. دولت دوم ائتلافی او با دمکرات‌ها نیز ۱۶ ماه دوام داشت.

آقای سالوینی و احزاب مخالف راست‌میانه، خواستار انتخابات زودهنگام هستند و به نظرسنجی‌های قبل از بحران دولت امید بسته‌اند. این نشان می‌داد حزب لیگ و حزب دست‌راستی برادران ایتالیا، به رهبری جیورجیا ملونی، به محبوبیت بالایی دست یافته‌اند.

در روزهای اخیر که آقای کونته سعی داشت متحدان جدیدی برای تشکیل ائتلاف پیدا کند، رهبر حزب لیگ به شدت از «بازی‌های کاخ‌نشینان و خرید و فروش سناتورها» انتقاد کرده است و معتقد است که او نمی‌تواند ایتالیا را در بحران کنونی به پیش ببرد.

آقای سالوینی در روز دوشنبه گفت: بیایید از فرصت پیش آمده در این هفته‌ها استفاده کنیم و دوباره به مردم رجوع کنیم. دولت و مجلس قانونی و جدی ما در این پنج سال را مردم ایتالیا انتخاب کردند، نه کاخ‌نشینان.

نیکولا زینگارتی، رهبر حزب دمکراتیک هم گفت انتخابات زودهنگام، آخرین چاره کشور است. او در توییتر نوشت: دولت جدید و آشکارا اروپامحور کونته اگر از حمایت قوی مجلس برخوردار باشد، می‌تواند اعتبار و ثبات لازم برای مقابله با چالش‌های فراروی ایتالیا را فراهم کند.

گزارش‌های تکمیلی در اسوشیتدپرس آمده است.

© The Independent