کالج امپریال لندن، توقف آزمایش واکسن کرونا، تمرکز بر گونه جدید ویروس

با توزیع سریع واکسن‌های تاییدشده، وضعیت در مقیاس گسترده تغییر کرده است

«این فناوری هیجان‌انگیز به تسریع تولید واکسن در آینده کمک خواهد کرد»  - BEN STANSALL / AFP

دانشمندان کالج امپریال لندن اعلام کردند که به دلیل تایید سریع واکسن‌های دیگر در بریتانیا، آزمایش گسترده واکسن کووید-۱۹ خود را پیش نخواهند برد.  

پرفسور رابین شاتوک گفت که تیم تحت مدیریتش به جای این کار، از فناوری آران‌ای پشت واکسن برای هدف قرار دادن انواع نوظهور ویروس کرونا استفاده خواهند کرد که در نقاط مختلف جهان شناسایی شده‌اند.  

پرفسور شاتوک روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «هرچند نسل جدید واکسن کووید-۱۹ ما در مراحل اولیه تولید بالینی نویدبخش ظاهر شده است اما با توزیع سریع واکسن‌های تاییدشده، وضعیت در مقیاس گسترده تغییر کرده است.» 

او گفت: «اکنون و در شرایطی که تاکید، به درستی و در واکنش به شیوع سریع نوع جدید ویروس، بر واکسیناسیون انبوه مردم است، زمان مناسب برای شروع آزمایش جدید کارایی درباره واکسن دیگر در بریتانیا به شمار نمی‌رود.»  

او گفت که تیمش کار بر تولید فناوری واکسن را به عنوان «یک شبکه ایمنی برای دست‌یابی به جهش‌های فرار، دست‌یابی به انواعی از ویروس که دیگر واکسن‌ها ممکن است آن‌ها را هدف قرار ندهند و برآورده ساختن نیازهای بالقوه برای واکسیناسیون‌های تقویتی سالانه» آغاز خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

واکسن کالج امپریال، که از نظر طراحی مشابه واکسن مدرنا و فایزر-بیونتک است، از آران‌ای خودتقویت‌کننده برای ارائه دستورالعمل‌های ژنتیکی برای سلول‌های ماهیچه‌ای انسان استفاده می‌کند که بعد در ادامه پروتئین «اسپایک» را تولید می‌کند که در سطح ویروس سارس-کووی-۲ یافت شده است.  

با کشف آن چه که به نظر می‌رسد مهاجم‌های خارجی در بدن باشند، سیستم ایمنی وارد عمل شده و آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های تی لازم را تولید می‌کند و باعث مقاومت می‌شود.  

مراحل اول و دوم آزمایش برای واکسن تابستان گذشته و در میانه رقابت جهانی برای تولید واکسن موثر کووید-۱۹ آغاز شد.  

حدود ۴۰۰ داوطلب ۱۸ تا ۷۵ ساله، دو دز واکسن را در فاصله زمانی چهار هفته دریافت کردند.  

در آن زمان، امید بر این بود که واکسن در آغاز سال ۲۰۲۱ و قبل از دریافت تاییدیه در تابستان، وارد مرحله سوم آزمایش شود.  

با این حال، هم‌زمان با ادامه پیشروی بریتانیا در برنامه واکسیناسیون با استفاده از واکسن آکسفورد و فایزر و در شرایطی که بیش از شش و نیم میلیون نفر دز اول واکسن خود را دریافت کرده‌اند، کالج امپریال لندن تصمیم گرفت که تمرکز خود را متوجه زمینه دیگری کند.  

نتایج مرحله اول و دوم مطالعات هنوز اعلام نشده است و به گفته دانشگاه، تعیین‌کننده گام‌های بعدی در راه تولید واکسن خواهند بود.  

فناوری خودتقویت‌کننده آران‌ای کالج امپریال قابلیت تطبیق را با انواع جدید و جهش‌های ویروس سارس-کووی-۲ دارد. این ظرفیت می‌تواند در توسعه نسل دوم واکسن‌های کووید-۱۹ و پیشرفت همه‌گیری، نقش محوری داشته باشد.  

این گروه همچنین رویکردهایی را ابداع کرده است که می‌تواند نگهداری واکسن‌های آران‌ای را در یخچال‌های عادی تا چند ماه امکان‌پذیر سازد، در مقابل واکسن‌های فعلی آران‌ای که نیاز به دمای بسیار پایین دارند.  

پرفسور شاتوک گفت که کالج امپریال در حال کار با «کارآفرین‌ها، سرمایه‌گذاران، دولت و شرکای صنعتی است تا این فناوری هیجان‌انگیز را بیشتر پیش ببرد.» 

دولت که تاکنون میلیون‌ها نفر را در پروژه واکسیناسیون خود پوشش داده، به حمایت از تولید فناوری آران‌ای خودتقویت‌کننده در این دانشگاه در ارتباط با کووید-۱۹ و بیماری‌های عفونی دیگر ادامه خواهد داد.  

 پرفسور آلیس گاست، مدیر کالج امپریال لندن، گفت: «واکسن خودتقویت‌کننده آران‌ای دانشگاه امپریال، در مبارزه با ویروس کرونا و دیگر بیماری‌ها چیز زیادی برای عرضه دارد.» 

او گفت: «این فناوری هیجان‌انگیز به تسریع تولید واکسن در آینده کمک خواهد کرد، توانایی دفاع در مقابل جهش‌های ویروسی را فراهم خواهد کرد و از نسل‌های فعلی و آینده در مقابل همه‌گیری‌ها محافظت خواهد کرد.»  

© The Independent

بیشتر از جهان