«گنبد آهنین» اسرائیل در خلیج فارس به چه کار می‌آید؟

اسرائیل می‌گویند «گنبد آهنین» را برای مقابله با حمله‌های احتمالی ایران و گروه‌های وابسته‌اش به آمریکا داده است

گنبد آهنین یک سامانه متحرک برای دفاع هوایی است که از سال ۲۰۱۱ برای محافظت از اسرائیل دربرابر موشک‌های کوتاه‌برد راه‌اندازی شده است- JALAA MAREY / AFP

ارتش آمریکا با استقرار سامانه‌‌ دفاعی اسرائیلی «گنبد آهنین» در منطقه خلیج فارس قصد دارد توان خود را برای محافظت از سربازان این کشور در برابر حمله‌های هوایی و موشکی و همچنین مقابله با تهدیدهای احتمالی ایران و گروه‌های وابسته به آن در مناطقی که نیروهای آمریکایی برای مأموریت‌های مختلف مستقر شده‌اند، افزایش دهد.

گنبد آهنین یک سامانه متحرک برای دفاع هوایی است که شرکت اسرائیلی «سامانه‌های دفاعی پیشرفته رافائل» با همکاری «شرکت صنایع هوافضای اسرائیل» آن را ساخته و از سال ۲۰۱۱ برای محافظت از اسرائیل راه‌اندازی کرده است. این سامانه با رادارها و موشک‌اندازهایش طوری طراحی شده است که موشک‌های کوتاه‌برد و گلوله‌های توپخانه‌ای شلیک‌شده از فاصله ۴ تا ۷۰ کیلومتری منطقه تحت پوشش را در هرگونه شرایط جوی رهگیری و نابود کند.

رسانه‌های اسرائیلی روز یکشنبه پنجم بهمن‌ماه خبر دادند اسرائیل موافقت کرده است که آمریکا سامانه‌ دفاع ضدموشکی «گنبد آهنین» را برای دفاع از پایگاه‌های نظامی خود در برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مستقر کند.

مقام‌های اسرائیلی نگفتند که این سامانه در کدام کشورها به‌کار گرفته خواهند شد، اما اعلام کرده‌اند «گنبد آهنین» برای دفاع در برابر تهدیدها و حمله‌های احتمالی «ایران و گروه‌های وابسته‌اش» در اختیار ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اصل توافق میان اسرائیل و آمریکا درمورد سامانه‌های «گنبد آهنین» به سال ۲۰۱۹ بازمی‌گردد، اما بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، اوایل ژانویه اعلام کرد که این کشور هر دو سامانه دفاعی «گنبد آهنین» را که توافق شده بود، به ارتش آمریکا تحویل داده است. او تأکید کرده بود که این سامانه‌ها از نظامیان آمریکا در برابر «تهدیدهای احتمالی که درحال شکل‌گیری است» محافظت خواهند کرد.

هم‌زمان با خبر تصمیم به استقرار «گنبد آهنین» برای محافظت از پایگاه‌های آمریکا در خلیج فارس، اعلام شد که ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، سنتکام، اواخر این هفته برای گفت‌وگوهایی ازجمله درمورد ایران، با مقام‌های اسرائیل، به تل‌آویو خواهد رفت.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری پیشین آمریکا، در آخرین روزهای کاری‌اش به ارتش آمریکا دستور داد که اسرائیل را در حوزه تحت پوشش سنتکام قرار دهد، درحالی که تا پیش از آن، این کشور تحت پوشش یوروکام، ستاد فرماندهی نیروهای آمریکا در اروپا بود. بسیاری از تحلیلگران این تصمیم را در راستای تقویت تقویت همکاری اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس در رویارویی مشترک با ایران درپی عادی‌سازی روابط میان آن‌ها ارزیابی کرده‌اند.