نظر سیستانی درباره واکسن کرونا؛ «به پزشکان متخصص اعتماد شود»

سیستانی به سؤالی درباره استفاده از واکسن‌های آمریکایی و اروپایی کرونا با وجود عوارض جانبی احتمالی پاسخ داد

سیستانی می‌گوید داوطلب‌شدن برای آزمایش‌ تولید واکسن اگر خطر جانی یا احتمال عوارض شدید داشته باشد، جایز نیست- Ayatollah Sistani's Media Office / AFP

علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان در عراق گفته که درمورد استفاده از واکسن‌های ضدکرونا «شایسته است به تشخیص پزشکان متخصص و باتجربه اعتماد شود». این درحالی‌ است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایرانی، استفاده از واکسن‌های آمریکایی، انگلیسی و حتی فرانسوی (در صورت تولید) را ممنوع اعلام کرده است.

به گزارش شفقنا، دفتر علی سیستانی هفتم دی‌ماه در پاسخ به سؤالی درمورد حکم استفاده از واکسن‌های ضدکرونای آمریکایی و اروپایی فایزر، آسترازنکا و مدرنا، با وجود برخی عوارض جانبی و احتمال ضرر و تردیدها، گفته است: «در این‌گونه موارد شایسته است به تشخیص پزشکان متخصص و با تجربه اعتماد شود.»

البته در ادامه پاسخ به این سؤال آمده است از نظر شرعی، استفاده از واکسنی که مجوز گرفته درصورتی «لازم» است که احتمال ابتلا به ویروس کرونا و درپی داشتن خطر جانی و یا آسیب بسیار شدید غیرقابل جبران از احتمال عوارض شدید جانبی استفاده از واکسن به‌طور قابل توجهی بیشتر باشد.

این درحالی است که علی خامنه‌ای، ۱۹ دی‌ماه، در یک سخنرانی اعلام کرد که که ورود واکسن کرونای تولید آمریکا و انگلستان به کشور ممنوع است. او دلیل این موضوع را بی‌اعتمادی به این کشورها عنوان کرد و گفت که حتی به فرانسه هم در این مورد اطمینان ندارد. این اظهارنظر او که درواقع نوعی حکم شرعی و قانونی را پیدا کرد، با انتقادهای فراوانی روبه‌رو شد که یکی از آن‌ها در زمینه دخالت در حوزه تخصصی پزشکی بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیستانی همچنین درمورد حکم شرعی کسانی که با پرداخت هزینه اضافی قصد دسترسی زودتر و خارج از اولویت‌بندی‌های به واکسن را دارند، گفته است: «تخلف از رعایت اولویت‌ها اگر خلاف قانون باشد، مجاز نیست.»

او همچنین «صرف حقوق شرعی» (مانند خمس و زکات و کفاره و مانند آن که معمولا شیعیان به مراجع تقلید خود می‌پردازند) برای خرید و توزیع و تزریق واکسن به «نیازمندان داخل و خارج جماعت» را «در مواردی که ضرورت داشته باشد، بی‌مانع» دانسته است.

سیستانی در پاسخ به سؤالی درمورد داوطلب شدن برای مشارکت در آزمایش‌های انسانی تولید واکسن نیز گفته است که اگر خطر جانی و یا احتمال عوارض شدید غیرقابل جبران داشته باشد «جایز نیست»، مگر آن‌که احتمال آن خیلی ضعیف و غیرقابل اعتنا باشد.

همچنین درمورد استفاده از واکسنی که احتمال دارد در آن «ژلاتین خوکی» برای تثبیت موادش تا حین تزریق به‌کار گرفته شده باشد، علی سیستانی می‌گوید: «در هر صورت اشکال شرعی ندارد.»

دفتر علی سیستانی این احکام شرعی را هفتم دی‌ماه در پاسخ به پرسش‌های «فدراسیون جهانی جماعت‌های خوجه شیعه اثنی‌عشری» (مستقر در لندن) اعلام کرده است.