ردپای ابزار جاسوسی روسی در لپ‌تاپ‌های اهدایی دولت بریتانیا به کودکان

درون این رایانه‌های کیفی کرم‌واره گامارو۱ پیدا شد

به گفته یکی از معلمان حدود ۲۰ درصد رایانه‌های ارسالی ویروس دارند - VIRGINIE LEFOUR / BELGA / AFP

در رایانه‌های کیفی تحویلی به مدارس ویروس پیدا شد. این رایانه‌ها را برای پشتیبانی از کودکان آسیب‌پذیری اهدا کرده بودند که در دوران همه‌گیری کرونا مجبورند از درون خانه و به صورت مجازی درس بخوانند. 

به گزارش خبرگزاری بی‌بی‌سی معلمان مدرسه برادفورد جزییات پرونده‌‌های مشکوک پیدا شده در این رایانه‌ها را هم‌رسان کرده‌اند و گویا این پرونده‌‌ها درصدد برقراری ارتباط با رایانه‌های خدمات‌رسان در روسیه بوده‌اند. 

بنابر گزارش‌ها یکی از این معلمان نوشته است: «بعد از آن که جعبه‌ها را باز کردیم و رایانه‌های کیفی را راه‌اندازی کردیم متوجه شدیم تعدادی از آن‌ها به کرم‌واره شبکه‌ای خودانتشاری آلوده‌اند.» 

طبق گزارشی که در گروه هم‌اندیشی این مدرسه منتشر شده است درون این رایانه‌های کیفی که تحت سامانه عامل ویندوز مایکروسافت کار می‌کنند کرم‌واره گامارو۱ وجود داشت. این کرم‌واره نخستین بار در سال ۲۰۱۲ شناسایی شده است و از آن پس برای دراختیارگیری، به کارگیری و آلوده‌سازی سایر رایانه‌ها به کار می‌رفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از این گونه ربات‌های نرم‌افزاری را در سال ۲۰۱۷ کشف کردند که بیش از دو میلیون رایانه را آلوده کرده بود. 

یکی از مقامات وزارت آموزش و پرورش بریتانیا در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: «به ما خبر دادند شمار کمی از دستگاه‌ها دچار مشکل شده‌اند و در حال رسیدگی فوری هستیم تا هر چه سریع‌تر این مشکل حل شود. 

تیم های فناوری وزارت آموزش  با آن‌هایی که این مشکل را گزارش داده‌اند در تماس است. به نظر ما این مشکل گسترده نیست.»

به گزارش نشریه تلگراف، به گفته یکی از معلمان حدود ۲۰ درصد رایانه‌های ارسالی ویروس دارند و مدیران فناوری اطلاعات توصیه کرده‌اند شبکه‌ها را برای «محکم‌کاری بیشتر» بازبینی کنند. 

کیت گرین وزیر آموزش و پرورش دولت سایه بریتانیا نیز در توییتر نوشت: «باورنکردنی است. گاوین ویلیامسون نمی‌خواهد برای تداوم تحصیل کودکان یک برنامه درست و حسابی تدوین کند؟ نکند فقط می‌خواهد به رایانه‌های خدمات‌رسان روسیه بگوید گورتان را گم‌کنید و خفه شوید؟» 

دولت بریتانیا در چارچوب کمک به کودکان کم‌درآمدتر و پشتیبانی لازم از آن‌ها بیش از ۸۰۰ هزار رایانه کیفی به مدارس ارسال کرده است اما بابت کیفیت این رایانه‌های کیفی و مدتی که طولی می‌کشد تا آن‌ها را تحویل بدهند آماج انتقادات بوده است. 

یکی از مدیران مدارس در مصاحبه با ایندیپندنت گفت از آغاز قرنطینه سراسری جدید در انگلستان نتوانسته است حتی یک رایانه کیفی برای مدرسه‌اش سفارش بدهد و سامانه مجازی می‌گوید «به زودی زود» برایشان ارسال خواهند کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان