ده ثروتمند اول جهان می‌توانند برای همه مردم دنیا واکسن بخرند

ثروت «نخبگان ابرثروتمند» در بحبوحه شدیدترین رکود اقتصادی بیشتر هم شده است

ثروت افزوده ده میلیاردر برتر دنیا در دوره همه‌گیری کفاف خریدن واکسن را برای همه اهالی زمین می‌دهد-Joe Giddens / POOL / AFP

به گفته آکسفم، ثروت افزوده ده میلیاردر برتر دنیا در دوره همه‌گیری هم کفاف خریدن واکسن را برای همه اهالی زمین می‌دهد و هم می‌تواند فقر ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا را از بین ببرد. 

این مؤسسه خیریه خواستار بستن مالیات بیشتر بر درآمد ثروتمندترین افراد و نیز بستن مالیات موقت بر سود «مازادی» شده است که ۳۲ شرکت بزرگ جهانی در سال گذشته به دست آورده‌اند. 

طبق محاسبه این مؤسسه مجموع ثروت ده ثروتمند برتر جهان از اواسط ماه مارس تا پایان سال گذشته به میزان ۵۴۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. 

آکسفم در گزارش جدیدی می‌گوید حمایت جهانیان از فقیرترین اقشار کم شده است. بریتانیا و سایر کشورهای خیّر کمک‌رسانی به فقیرترین کشورهای جهان را قطع کرده‌اند و بیم آن می‌رود که «یک دهه تلاش برای از بین بردن فقر بر باد رود». 

این گزارش با عنوان «ویروس نابرابری» در روز نخست اجلاس جهانی اقتصاد در دائوس منتشر شد و در آن آمده کووید-۱۹ می‌تواند باعث افزایش ناگهانی نابرابری اقتصادی تقریباً در همه کشورها شود و از بیش از یک قرن پیش که این عامل اندازه‌گیری و ثبت شده است، این اولین بار است که چنین اتفاقی می‌افتد. 

در این گزارش آمده «دستکاری» در اقتصاد باعث شده ثروت «نخبگان ابرثروتمند» در گیرودار شدیدترین رکود اقتصادی از رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ تاکنون افزایش یابد، حال آن که میلیاردها نفر با بدترین بحران شغلی در دست کم ۹۰ سال اخیر دست به گریبان‌اند. 

بر اساس این گزارش، اگر با این نابرابری روزافزون مبارزه نکنیم، تا سال ۲۰۳۰ نیم میلیارد نفر دیگر از جمعیت جهان (نسبت به آغاز همه‌گیری) دچار فقر می‌شوند و مجبورند با کمتر از چهار پوند در روز زندگی کنند. در این گزارش آمده است که زنان بیش از مردان از این وضعیت آسیب می‌بینند. 

مقامات بهداشت آفریقای جنوبی می‌گویند باید واکسن آکسفورد-آسترازنکا را به دو و نیم برابر قیمت تمام‌شده آن برای کشورهای اروپایی بخرند. 

به گفته آکسفم، با وجود سقوط بازار سهام از ابتدای این بحران، ثروت هزار میلیاردر برتر دنیا پس از بهبود نسبی اوضاع دوباره به اوج خود رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دنی سریسکاندراجا مدیرعامل حوزه بریتانیای آکسفم گفت: «هنگام آغاز همه‌گیری میلیاردها نفر روی خط فقر زندگی می‌کردند و از منابع و حمایتی برای رویارویی با این بحران برخوردار نبودند.

هم‌زمان در این ۹ ماه پول زیادی به جیب عده کمی سرازیر شده که کفاف خرج کل عمرشان را می‌دهد. 

این واقعیت‌ها اسف‌بار است. دولت‌ها باید وارد عمل شوند. باید مالیات عادلانه بر درآمدهای ثروتمندترین افراد اعمال شود تا جهان این بحران را از سر بگذراند و پول بیشتری برای مقابله با فقر جمع و برابری بیشتری در جوامع ایجاد شود.» 

به گفته آکسفم، کل ثروت میلیاردرهای جهان به هشت تریلیون و هشتصد میلیارد پوند در ماه دسامبر رسید. این مبلغ با کل بودجه دولت‌های گروه۲۰ برای مقابله با کووید-۱۹ برابر است. 

در این گزارش هم‌چنین آمده است: «مالیات موقتی که می‌شد در سال ۲۰۲۰ بر درآمد مازاد ۳۲ شرکت پردرآمد جهان اعمال کرد بالغ بر ۷۶ میلیارد پوند آورده داشت. 

این مبلغ کفاف پرداخت مزایای بیکاری را به همه کارگران و حمایت مالی از همه کودکان و سالمندان در کشورهای با درآمد کم و متوسط می‌داد. 

بستن چنین مالیات‌هایی عملی و ضروری است. در ماه دسامبر آرژانتین یک بار از ابرثروتمندانش مالیات گرفت تا آن را صرف اقداماتی برای مبارزه با کووید-۱۹ از جمله خریدن مایحتاج پزشکی و کمک به کسب و کارهای کوچک و متوسطی کند که وضعیت مطلوبی ندارند.» 

اما مارک لیتل‌وود دبیرکل اتاق فکر بازار آزاد موسوم به «مؤسسه امور اقتصادی» گفت پیشنهادهای آکسفم نشان می‌دهد این مؤسسه «اساساً از اقتصاد و مبارزه با فقر درک درستی ندارد». 

او گفت: «شاید گرفتن مالیات بیشتر از ثروتمندان سرخط خوبی برای خبرها باشد اما باعث می‌شود این فکر غلط در سر مردم بیفتد که هرچه از ثروت بالایی‌ها کم شود خودبه‌خود به پایینی‌ها اضافه می‌شود. در واقعیت، با اتخاذ سیاست‌های مداخله‌گرانه احتمال بیشتری وجود دارد که ثروت به جای بازتوزیع نابود شود.» 

او گفت آکسفم به درستی بر اثرات همه‌گیری بر فقرا تأکید کرده است اما باید تمرکز خود را بر راه‌هایی بگذارد که باعث افزایش رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه شود و افزود: «برای شروع می‌توان پویشی برای برقراری تجارت آزاد جهانی به راه انداخت، وضعیت حقوق مالکیت خصوصی را در کلیه حوزه‌های قضایی بهبود بخشید و در اجرای بی‌کم‌وکاست قراردادهای قانونی کوشید. 

این اقدامات در خارج کردن افراد از چرخه فقر تأثیری به مراتب بیشتر از تمرکز بر ثروت چهارتا میلیاردر دارد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی