اسرائیل برای واکسیناسیون فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری و غزه «تعهد قانونی» ندارد

«به نظر من اسرائیل ابتدا در مقابل شهروندان خود مسئول است. آنها هستند که به دولت مالیات می‌دهند»

اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که بیش از ۲.۵ میلیون نفر در این کشور، واکسن دریافت کرده‌اند - JACK GUEZ / AFP

با وجود درخواست‌های متعدد از سوی سازمان ملل متحد، وزیر بهداشت اسرائیل ادعا می‌کند این کشور ملزم نیست به فلسطینی‌های ساکن در مناطق اشغالی واکسن کرونا ارائه کند.

یولی ادلشتاین گفت که اسرائیل «تمایل» دارد فلسطینی‌های ساکن در کرانه باختری و غزه واکسن را واکسینه کند، اما هیچ‌گونه «تعهد قانونی» در این زمینه ندارد.

او روز یکشنبه در آندرو مار شو گفت: «به نظر من اسرائیل ابتدا در مقابل شهروندان خود مسئول است. آنها هستند که به دولت مالیات می‌دهند، مگر نه؟»

او افزود: «اما باید بگویم که ما تمایل داریم فلسطینی‌ها را واکسینه کنیم اما وظیفه نداریم.»

فلسطینی‌های ساکن مناطق شرقی اورشلیم از سوی اسرائیل واکسینه شده‌اند، اما اسرائیل به هیچ‌یک از نزدیک به ۵ میلیون فلسطینی ساکن در کرانه باختری و غزه که سیستم‌های بهداشت و درمان آنها به دلیل افزایش میزان شیوع بیماری تحت فشار بوده، واکسن ارائه نکرده است.

اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که بیش از ۲.۵ میلیون نفر از ۹ میلیون نفر جمعیت کشور، واکسن دریافت کرده‌اند و روند واکسیناسیون تا حدی پیش رفته است. اکنون تعدادی از نوجوانان واکسن دریافت می‌کنند.

مقامات این کشور اتهامات تبعیض‌آمیز را به شدت رد کرده است و تشکیلات خودگردان فلسطین را برای عدم همکاری با دولت اسرائیل جهت تهیه و توزیع واکسن برای کادر درمان فلسطین مقصر دانستند.

یواو کیش، معاون وزیر بهداشت اسرائیل، اوایل این ماه گفت امکان دارد در مراحل بعدی، واکسن‌های اضافه را به تشکیلات خودگردان فلسطین بدهند.

آقای ادلشتاین، با اشاره به پیمان اسلو، در پاسخ به اظهارات سازمان ملل متحد درباره‌ مسئولیت اسرائیل در تهیه واکسن برای فلسطینی‌ها، گفت: «در این توافق‌نامه صریحاً و به وضوح آمده است که فلسطینی‌ها خود مسئول سلامتی خود هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این استدلالی است که برخی از مفسران اسرائیلی، و همینطور وزیر بهداشت کشور، برای توجیه رفتار متفاوت خود با فلسطینی‌ها به کار برده‌اند. یکی از بخش‌های کلیدی این پیمان در مورد مسئولیت تشکیلات خودگردان فلسطین در زمینه مراقبت‌های بهداشتی، از جمله واکسیناسیون، است.

با این حال، سازمان ملل گفته است که پیمان اسلو باید تحت قوانین بین‌المللی تفسیر و اجرا شود، و در نهایت، مسئولیت خدمات بهداشتی «تا زمانی که اشغال به پایان نرسیده بر عهده‌ قدرت اشغالگر است.»

آقای ادلشتاین با وجود فشار‌ سازمان ملل متحد، از اقدامات دولت اسرائیل دفاع کرده و افزود: «اگر وزارت بهداشت اسرائیل مسئول مراقبت از فلسطینی‌ها است، پس مسئولیت وزیر بهداشت فلسطین دقیقاً چیست؟ مراقبت از دلفین‌های دریای مدیترانه؟»

کارشناسان سازمان ملل در بیانیه‌ای که اوایل ماه جاری منتشر شد، از اسرائیل خواستند برنامه‌ واكسیناسیون خود را به فلسطینی‌های ساکن در كرانه باختری و غزه گسترش دهد؛ جایی كه سیستم بهداشت و درمان بر اثر بیماری همه‌گیر با كمبود نیرو مواجه شده است.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد گفتند: «ما می‌دانیم که اسرائیل به فلسطینی‌هایی که ‌‌مجوز اقامت در مناطق اشغالی در شرق اورشلیم دارند، واکسن ارائه کرده است. اما هیچ تضمینی نداده است که فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری و غزه، در آینده‌ نزدیک به واکسن‌های موجود دسترسی خواهند داشت.»

این کارشناسان با اشاره به اینکه واکسن کووید-۱۹ ممکن است تا هفته‌ها به صورت عمده به کرانه باختری و غزه تحویل داده نشود، گفتند: «این بدان معنا است که بیش از ۴.۵ میلیون فلسطینی در معرض خطر ابتلا به ویروس کووید-۱۹ قرار دارند و شهروندان اسرائیلی ساکن در میان آنها و یا در شهر‌های نزدیک، از جمله شهرک‌نشینان اسرائیلی، واکسینه خواهند شد.

این میزان تفاوت در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی لازم، در بحبوحه‌ وخیم‌ترین بحران بهداشت جهانی قرن، از نظر اخلاقی و قانونی غیر قابل قبول است.»

تعدادی دیگر از سازمان‌های غیردولتی، از جمله دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل نیز از اسرائیل خواستند تا برنامه واکسیناسیون خود را به فلسطینی‌های ساکن در مناطق اشغالی گسترش دهد.

فلسطین، به عنوان بخشی از طرح کوواکس سازمان بهداشت جهانی در واکسینه‌کردن افراد در کشورهای کم درآمد و یا با درآمد متوسط، احتمالاً چندین هفته دیگر باید برای دریافت واکسن در انتظار بماند.

© The Independent

بیشتر از جهان