قدم نورسیده مبارک: هواپیماهای برقی در جزایر اسکاتلند

«اسکاتلند می‌تواند طلایه‌دار گذار به صنعت هواپیمایی کم‌کربن باشد»

هواپیمای کربن صفر- Eviation Aircraft

در چارچوب طرح‌های منطقه هواپیمایی کربن-صفر در جزایر و کوهستان‌های اسکاتلند، به زودی کوتاه‌ترین مسیر هوایی تجاری با استفاده از هواپیمای برقی به بهره‌برداری می‌رسد.

این مسیر ۳ هزار و ۲۰۰ متری بین جزیره‌های کوچک وستری و پاپا وستری در منطقه اورکنی قرار دارد و هواپیمای برقی در عرض دو دقیقه آن را طی می‌کنند و اگر هوا خوب باشد، این سفر ۹۰ ثانیه طول می‌کشد.

در حال حاضر شرکت هواپیمایی لوگان‌ایر با هواپیمای کوچک بریتن نورمن آیلندر که غیر از خلبان گنجایش ۸ مسافر را دارد، پروازهای این مسیر را انجام می‌دهد.

این مسیر یکی از چند مسیر مناسب برای پرواز با هواپیمای برقی است. عامل‌های اصلی محدودکننده در هواپیمایی برقی، وزن و عمر باتری است و مسیرهای بسیار کوتاه، نخستین مسیرهای محتمل و امکان‌پذیر برای استفاده از هواپیماهای کوچک برقی هستند.

شرکت فرودگاه‌های هایلند و آیلندز(هایال) که تحت مالکیت دولت اسکاتلند است، با هدف ایجاد تحول در مسافرت‌های هوایی بین مناطق مسکونی دورافتاده به اجرای طرحی ۳.۷ میلیون پوندی برای تحقق هواپیمایی محیط‌ زیستی دست زده است.

هایال اعلام کرد: «برای شناسایی نسل آینده خدمات هوایی و نیز زیرساخت‌های فرودگاهی عملیاتی لازم برای پشتیبانی از هواپیمایی محیط ‌زیستی، انواع مختلف هواپیماها که کربن کمی انتشار می‌دهند، آزمایش می‌شوند.»

قرار است نخستین مرکز آزمایش هواپیمایی کم‌کربن بریتانیا در فرودگاه کرکوال ایجاد شود که قطب خدمات هوایی در جزایر اورکنی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هواپیماهایی که نیروی محرکه‌شان را هیدروژن یا سوخت‌های هواپیمایی محیط‌ زیستی تامین می‌کند نیز آزمایش خواهند شد. پشتیبانی مهندسی این هواپیماها را نیز لوگان‌ایر بر عهده دارد.

تحویل محموله‌های دارویی اضطراری به جزایر دورافتاده با استفاده از پهپاد نیز بخشی از این طرح است.

مایکل ماتیسون، وزیر ترابری اسکاتلند، می‌گوید: «با این مرکز آزمایش می‌توان اسکاتلند را طلایه‌دار گذار به هواپیمایی کم‌کربن کرد و برای تحقق تعهدات ما در زمینه کربن‌زدایی از پروازهای مسافری درون اسکاتلند تا سال ۲۰۴۰ گام مهمی برداشت.»

شرکت کیپ‌ایر که بهره‌بردار شبکه ترابری حومه‌ای در منطقه بوستون است، نخستین پست برق برای استفاده از این هواپیمای برقی را به شرکت نوآفرین اسراییلی اویاشن سفارش داده است.

نخستین نمونه‌های این هواپیمای ۹ سرنشینی هم که آلیس نام دارد، در سال ۲۰۲۲ تحویل داده خواهد شد.

سازندگان دیگر هم در حال کار روی هواپیماهای برقی دونیرویی هستند که هم از باتری استفاده می‌کنند، هم از سوخت‌های متعارف فسیلی.

فرودگاه هیترو هم اعلام کرده است که برای نخستین هواپیمای برقی دونیرویی که قرار است در این فرودگاه خدمات پروازی ارایه دهد، تا یک ‌سال هزینه فرود نمی‌گیرد.

در مسیر پروازی وستری به پاپا وستری هیچ پذیرایی درون‌پروازی وجود ندارد، ولی در اوقات عادی، اشانتیون ویسکی مالت همراه با گواهی به گردشگران هدیه می‌دهند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی