بازداشت بیش از هزار تن از معترضان به بازداشت ناوالنی در روسیه

ده‌ها هزار تن از حامیان منتقد ولادیمیر پوتین در سراسر روسیه به خیابان‌ها آمدند

ناوالنی از هواداران خود خواسته بود تظاهرات کنند- NATALIA KOLESNIKOVA / AFP

پلیس روسیه روز شنبه بیش از هزار تن از حامیان الکسی ناوالنی رهبر مخالفان کرملین، از جمله همسر او، را که در اعتراض به زندانی شدن او دست به تظاهرات زده بودند، بازداشت و برای متفرق کردن آنها به زور متوسل شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ناوالنی که یکشنبه گذشته در بدو ورود از آلمان به مسکو بازداشت و روانه زندان شد از هواداران خود خواسته بود تظاهرات کنند و مسئولان روسیه به آنها در مورد هرگونه تجمعی هشدار دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، با وجود هشدارها و خطر ابتلا به کرونا، ده‌ها هزار تن از حامیان منتقد ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در سراسر کشور به خیابان‌ها آمدند و شمار آنها تنها در مرکز پایتخت دست‌کم ۴۰ هزار نفر برآورد شده است.

مقام‌های روسیه شمار تظاهرکنندگان را بسیار کمتر، و در حدود ۴ هزار نفر، گزارش کرده‌اند.

همسر الکس ناوالنی، یولیا، در شبکه‌های اجتماعی از بازداشت خود خبر داده است. بنابر گزارش‌ها، مادر ناوالنی نیز در میان تظاهرکنندگان بوده است. برخی متحدان سیاسی او هم در چند روز اخیر توسط ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند.

این منتقد کرملین شهریور گذشته با عامل عصبی نوویچوک مسموم شد و در آلمان تحت درمان قرار گرفت. به اعتقاد مسئولان آلمانی وی مورد سوء قصد قرار گرفته بود؛ اتهامی که مسکو دست داشتن در آن را رد کرده است.

با وجود تهدید مقام‌های روسیه به انتقال او به زندان در صورت بازگشت، این حقوقدان ۴۴ ساله پس از آن که بهبود یافت، به همراه همسرش روز یکشنبه به کشورش بازگشت و در بدو ورود در فرودگاه مسکو بازداشت شد.