حمله موشکی ناموفق شبه‌نظامیان حوثی به ریاض

همه چیز درباره حمله ناموفق شبه‌نظامیان حوثی به ریاض و دلایل احتمالی انجام آن

طرفداران شبه نظامیان حوثی در یمن- MOHAMMED HUWAIS / AFP

صبح امروز مقامات عربستان سعودی اعلام کردند که یک پهپاد انتحاری یا احتمالا یک موشک شلیک شده توسط شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت سپاه قدس را با استفاده از سامانه‌های پدافندی برفراز ریاض منهدم کردند. فیلم‌های تهیه شده توسط مردم محلی، نشانگر انهدام هدف پرنده مورد نظر در ارتفاع متوسط بود؛ مولفه‌ای که می‌تواند حاکی از احتمال موشک کروز نبودن هدف منهدم شده باشد. موشک‌های کروز القدس-۱ در ارتفاع پست و در نهایت با فاصله ۲۰ متری یا ۶۵ پایی از سطح زمین پرواز می‌کنند، و انهدام آنها توسط سامانه‌های پدافندی برد کوتاه با قابلیت رهگیری و انهدام موشک‌های کروز چون تور ام۱ یا ۲ و یا پنتسیر اس۱ و ۲ ساخت روسیه صورت می‌پذیرد که نیروی پدافند هوایی سلطنتی عربستان سعودی فاقد آن است. 

آخرین تهاجم عمقی شبه‌نظامیان حوثی علیه عربستان سعودی با استفاده از یک موشک کروز یا پهپاد انتحاری توفان علیه تاسیسات نفتی جده و در بامداد سوم آذرماه ۱۳۹۹ صورت گرفت؛ زمانی که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، برای ملاقات با همتایان سعودی خود با شهر نئوم سفر کرده بود، و نیز رسانه‌های اسرائیلی اخباری مبنی بر ملاقات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر آن کشور، و رئیس سرویس اطلاعاتی موساد با همتایان سعودی‌شان منتشر کردند. اگرچه اخبار آن مذاکرات مخفی از سوی مقامات عربستان سعودی تکذیب شد، اما به‌نظر می‌رسد که شایعه آن وحشتی توصیف‌ناپذیر در میان فرماندهان سپاه قدس و شبه‌نظامیان حوثی ایجاد کرد و آنها را به حمله به تاسیسات آرامکو در جده واداشت. اگرچه آن حمله باعث آتش‌سوزی در آن تاسیسات شد، اما بنا بر اعلام رسمی مدیران شرکت آرامکو، آن حمله نیز مانند حمله گسترده موشکی و پهپادی به بِقِیْق و خُرِیْص در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ خللی در صادرات نفت ایجاد نکرد .

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از تحویل و عملیاتی شدن سامانه‌های پدافندی برد بلند پاتریوت پی اِی سی-۳ (Patriot PAC-3) در خدمت نیروی پدافند هوایی سلطنتی سعودی، موشک‌های بالستیک شلیک شده هواسونگ (Hwasong-6)  ساخت کره شمالی و نیز قیام-۱ ساخت صنایع موشکی شهید باقری ایران در خدمت شبه‌نظامیان حوثی که با نام‌های برکان ۱ و برکان اچ-۲ استفاده می‌شوند، می‌توانستند از گزند موشک‌های زمین به هوای شلیک شده توسط سامانه‌های قدیمی‌تر پاتریوت پی اِی سی-۲ (Patriot PAC-2) نیروی پدافند هوایی سلطنتی سعودی فرار کنند و خسارت‌هایی به تاسیسات شهری در ریاض وارد آورند.  

نمونه‌وار، در تاریخ ۲۸ آذر ۱۳۹۶، شبه‌نظامیان حوثی با استفاده از موشک بالستیک قیام-۱ به ریاض حمله کردند، و یک سامانه پدافندی پاتریوت پی اِی سی-۲ با وجود شلیک ۵  موشک زمین به هوا به سمت آن، نتوانست کلاهک جنگی جدا شده و مانورپذیر موشک را منهدم کند. شبه‌نظامیان حوثی بار دیگر در تاریخ ۶ فروردین ۱۳۹۷ با استفاده از همین موشک‌ها به ریاض حمله کردند، و سامانه‌های پاتریوت پی اِی سی-۲ با وجود شلیک هفت موشک زمین به هوا، باز هم نتوانستند آن‌ها را پیش از جدا شدن کلاهک‌های جنگی مانورپذیرشان منهدم کنند.

پس از تحویل ۳۲۰ موشک زمین به هوای ام آی ام-۱۰۴اِف به نیروی پدافند هوایی سلطنتی عربستان در سال‌های ۱۳۹۶ الی ۱۳۹۸ و عملیاتی شدن سه سامانه پدافندی پاتریوت پی اِی سی-۳ در آن کشور ازتابستان سال ۱۳۹۷، شبه‌نظامیان حوثی حتی با استفاده از موشک‌های بالستیک قیام-۱ مجهز به کلاهک جنگی جداشونده و مانورپذیر، دیگر نتوانستند حملات موفقیت‌آمیزی علیه شهر ریاض انجام دهند. به عنوان مثال، در ساعات پایانی روز یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷، وقتی یک موشک بالستیک قیام-۱ یا برکان ۲-اچ شلیک شده توسط حوثی‌ها به ریاض رسید، یک سامانه پاتریوت پی اِی سی-۳ مستقر در شمال شرق پایگاه هوایی شاه عبدالعزیز با شلیک سه موشک ام آی ام-۱۰۴اِف موفق شد تا آن را پیش از جدا شدن کلاهکش، منهدم کند. پس از آن، شبه‌نظامیان حوثی حملات خود به ریاض را با استفاده از موشک‌های بالستیک، متوقف کردند.

با شکست حملات موشکی حوثی‌ها به ریاض، پهپادهای انتحاری جای موشک‌های بالستیک را در حملات حوثی‌ها به ریاض گرفتند، چنان که در تاریخ چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷، حداقل یک پهپاد انتحاری از نوع توفان توسط شبه‌نظامیان حوثی علیه تاسیسات نفتی آرامکو در ریاض مورد استفاده واقع شد. خبر آن حمله را شبه‌نظامیان حوثی در تلویزیون المسیره یمن منتشر کردند، اما سریعا توسط مدیران آرامکو تکذیب شد و دلیل آتش‌سوزی در تاسیسات آرامکو، یک نقص فنی علام شد.

مشخص نیست که هدف دقیق شبه‌نظامیان حوثی از حمله ناموفق امروزشان به ریاض که باعث لغو موقتی پرواز‌های مسافربری و بسته شدن موقتی فرودگاه بین‌المللی آن شهر شد، چه بوده است.  اما با توجه به آن که از وسیله‌ای استفاده شده است که انهدام آن برای نیروی پدافند سلطنتی عربستان سعودی ممکن بوده است (موشک بالستیک و یا پهپاد)،  این احتمال وجود دارد که هدف اصلی از این حمله خبرسازی در رسانه‌ها و نیز قدرت‌نمایی آنها به مقامات سعودی باشد؛ آن هم درست زمانی که ایالات متحده و متحد آن، عربستان سعودی، می‌کوشند تا حوثی‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهند.